انگکور وات کجاست؟ 5 راز شگفت انگیز در خصوص انگکور وات

به گزارش وبلاگ گربه، انگکور وات یکی از معروف ترین معابد دنیا است که در شهر انگکور واقع شده است. مجموعه معابد انگکور وات جدای از پیشینهٔ تاریخی و معماری حیرت انگیز، راز و رمزهای فراوانی در بر دارد. راز و رمزهایی که در این مطلب با 5 مورد آنها آشنا خواهیم شد. ادامهٔ مطلب را با خبرنگارن، مجله آنلاین خبرنگاران همراه باشید.

انگکور وات کجاست؟ 5 راز شگفت انگیز در خصوص انگکور وات

انگکور وات کجاست؟

انگکور وات (Angkor Wat) یکی از عظیم ترین بناهای تاریخی و دیدنی دنیا است. مجموعه معابد انگکور وات در شهر انگکور (Angkor) کشور کامبوج (Cambodia) واقع شده است. این معبد طی قرن 12 میلادی توسط پادشاه سوریاوارمان دوم (King Suryavarman II) ساخته شده است. محوطهٔ این معبد چیزی حدود 400 کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

انگکور وات عظیم ترین بنای مذهبی دنیا است. این معبد در ابتدا به ویشنو (Vishnu) خدای هندو تقدیم شده بود و معبدی هندو محسوب می شد. سپس به معبدی جهت پرستش بوداییان تبدیل شد. امروزه این بنا جدای از ارزش تاریخی، هنوز هم به عنوان عظیم ترین معبد بوداییان دنیا استفاده می گردد. پیرامون این معبد عجیب و تاریخی راز و رمزهایی وجود دارد که در ادامه به 5 مورد آنها اشاره می کنیم.

1 - معابد انگکور وات، نمودار دنیا هستی

ماندالا (Mandala) جدول هندسی ادیان بودایی و هندو است که به عنوان نماد دنیا هستی در این ادیان به کار می رود. انگکور وات به گونه ای طراحی شده که به مانند یک ماندالای عظیم است. 5 برج عظیم این معبد، 5 رأس هرم مقدس و رمزآلود مرو (Meru) را ترسیم می نماید. مرو هرم یا کوهی است که در آیین هندو و بودا محور دنیا و سرمنزل خدایان قلمداد می گردد.

انگکور وات به مانند ماندالا دارای شماره ها و اشکال متعددی است. در مجموع 108 برج تراش خورده به شکل جوانهٔ لوتوس (Lotus) در این مکان وجود دارد. جوانه لوتوس و عدد 108 در آیین بودایی و هندو مقدس هستند.

جدای از شگفتی های این شهر و معبد باشکوه، تعداد بیش از 2 هزار تندیس حوری مقدس نیز بر روی دیوارها و برج های انگکور وات کنده کاری شده است. در میان این حوری ها نیز تصاویر کنده کاری شدهٔ دیگری نیز از افسانه های هندو از جمله نبردهای تاریخی (بعضی از نبردها در آسمان اتفاق افتاده است،) وجود دارد. همچنین تعداد 32 جهنم و 37 بهشت نیز به همین شکل ترسیم شده است.

2 - تاریخچه انگکور وات - تاریخچه ای تاریک و شوم

مانند بیشتر شاهکارهای دنیای باستان، در پس انگکور وات نیز تاریخچه ای تاریک پنهان شده است. سوریاوارمان دوم در سن 14 سالگی عموی خود را برای تصاحب تاج و تخت از میان برداشت. سپس برای اثبات قدوسیت و توان خود به مردم، این معبد پیچیده را طراحی کرد که شاهراهی برای او جهت رفتن به دنیا پس از مرگ تلقی می شد.

ساخت این معبد توسط هزاران نفر از مردم خمر (Khmer) انجام شد. ساخت و سازی که به اعمال سخت و طاقت فرسا و البته مرگ و میر بسیاری از این مردم منجر شد. جهت ساخت این معبد بیش از 5 میلیون تُن ماسه سنگ استفاده شده که از حدود 40 کیلومتر دورتر به محل ساخت معبد منتقل شده است.

3 - خدایان یا غول های سازندهٔ انگکور وات

برای سال های طولانی انگکور وات از دید دنیایان غایب بود. از آنجایی که انگکور وات در مرکز کامبوج واقع شده است، جنگل های انبوه، این معبد را به کلی پوشش داده بود. استعمارگران فرانسه اولین افراد خارجی بودند که از انگکور وات دیدن کردند. شایعاتی در میان مردم محلی در مورد معبد ساخته شده توسط خدایان یا غول ها به گوش فرانسوی ها رسید.

در میانه های قرن 19 میلادی، کاوش گر طبیعت گرای فرانسوی هنری موهوت (Henri Mouhot)، طی یک سفر جانورشناسی از این مکان دیدن کرد. خرابه های این معبد پنهان شده در دل جنگل او را مات و مبهوت نمود. وی در این باره نوشته است:

معبدی یافتم که در حد و اندازهٔ معبد سلیمان است و توسط یک میکل آنژ باستانی ساخته شده است. این معبد از شاهکارهای تاریخی به جای مانده از دوران روم و یونان باستان نیز برتر است. مکانی که تمامی خستگی راه را از تن بازدیدکننده به در می نماید و او را سرشار از تحسین و اشتیاق خواهد نمود.

این توصیف را می توان به یافتن بهشتی در میان بیابان تشبیه نمود.

4 - مفاهیم مقدس

منشأ انگکور وات را می توان در ریگ ودا (Rig Veda) جستجو کرد. ریگ ودا مجموعه ای از اشعار و سرودهای مذهبی هندو و به احتمال زیاد قدیمی ترین متن مذهبی تاریخ است. این متن، خدایان بهشت و زمین را توصیف می نماید. یکی از این خدایان، ویشنو، خدای حفاظت گر است.

هنگام ساخت معبد، اعتقاد بر این بود که پادشاه سوریاوارمان دوم پس از مرگ در هیئت ویشنو (که معبد به او تقدیم شده بود) تجلی خواهد نمود.

ستاره شناسی و کیهان شناسی دو بخش جدایی ناپذیر انگکور وات هستند. در دیوار شرقی این معبد تصویری از خدایان در حال ساخت عصارهٔ جاودانگی از اقیانوس شیر (Kshir Sagar) به چشم می خورد. دیوار شمالی منقوش به توصیف روز خدایان است. دیوار غربی صحنه هایی از یک جنگ عظیم برگرفته از مهاباراتا (Mahabharata) را شامل می گردد. بر دیوار جنوبی معبد نیز تصاویری از قلمرو یما (Yama)، خدای مرگ نقش بسته است.

گفته می گردد صحنه های موجود بر روی این دیوارها در هماهنگی با فصول سال ترتیب داده شده است. عصارهٔ جاودانگی در دیوار شرقی با فصل بهار در ارتباط است. روز خدایان، فصل تابستان را تداعی می نماید. جنگ عظیم دیوار غربی احتمالاً نمایندهٔ زوال فصل پاییز است. خدای مرگ نیز دلالت بر مرگ و نبود حیات زمستان دارد.

5 - جزئیات باورنکردنی درباره انگکور وات

پس از مرگ پادشاه سوریاوارمان دوم، ساخت معبد نیمه کاره ماند. انگکور وات برخلاف بیشتر معابد انگکوری که به سمت شرق هستند، در جهت غرب ساخته شده است.

اطراف این معبد را خندقی مستطیلی شکل احاطه نموده است. خود معبد نیز شامل 2 دیوار مستطیلی است که اطراف 3 راهرو مستطیلی و تودرتوی معبد کشیده شده است. راهروهایی که در منارهٔ عظیم و اصلی معبد به هم دیگر می رسند. اطراف این مناره نیز 4 منارهٔ کوچک دیگر واقع شده است.

حکاکی و تصاویر پیچیدهٔ روی دیوارهای این معبد با روکشی از طلا پوشش داده شده بود. حتی امروزه نیز می توان آثاری از روکش طلایی را در بخش هایی از معبد مشاهده کرد.

در نهایت جدای از تاریخ تاریک و شوم انگکور وات، می توان این معبد را یکی از شاهکارهای تاریخی معماری باستان به شمار آورد. شاهکاری که نتیجهٔ کوشش شبانه روزی هزاران نفر است. نظر شما در مورد این تحفهٔ تاریخی چیست؟ دیدگاه های خود را با ما نیز در میان بگذارید.

منبع: هومینگ

به "انگکور وات کجاست؟ 5 راز شگفت انگیز در خصوص انگکور وات" امتیاز دهید

1 کاربر به "انگکور وات کجاست؟ 5 راز شگفت انگیز در خصوص انگکور وات" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگکور وات کجاست؟ 5 راز شگفت انگیز در خصوص انگکور وات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید