جنجال مستند آقا مرتضی؛ انتقاد شدید همسر شهید آوینی از صداوسیما و علی فروغی

به گزارش وبلاگ گربه، نقدها از مستند تلویزیونی آقا مرتضی که به زندگی شهید مرتضی آوینی می پردازد بالا گرفته است. این مستند مدعی روایتی سانسور نشده از شهید آوینی است. همسر شهید آوینی در این باره یادداشتی منتشر نموده و روایت این مستند را جعلی خوانده و نوشته است تجربه تماشای بخشی از مستند آقا مرتضی به یکی از هولناک ترین تجربیات زندگی ام تبدیل شد.

جنجال مستند آقا مرتضی؛ انتقاد شدید همسر شهید آوینی از صداوسیما و علی فروغی

به گزارش وبلاگ گربه، مریم امینی در ادامه یادداشت خود اضافه کرد: تحمل دیدن کل برنامه را نداشتم. در تکه هایی که دیدم، کاریکاتوری از دوران جوانی شهید آوینی ارائه شده که شاید برای دختر دبیرستانی های چند دهه پیش جذاب باشد، مملو از روایت های جعلی و مبتذل مخصوص رسانه های زرد.

او در ادامه از اینکه بدون اجازه و نظارت خانواده این مستند ساخته شده انتقاد کرد و اضافه کرد: در جای جای فیلم شان از تصویر و کلام بنده و دیگر اعضای خانواده که به برنامه ها و فیلم های دیگری تعلق دارد، استفاده نموده اند. حتی حریم شخصی ترین لحظات زندگی ام در بهشت زهرا را نگه نمی دارند و در تلویزیون نمایشش می دهند.

مریم امینی نوشت: از نظرشان، نمایش بی سانسور زندگی شهید آوینی، یعنی ساختن یک کاریکاتور بی وجود عاشق پیشه سیگاری مثلا روشنفکر که هزاران هزار نمونه اش در همه جا پیدا می گردد. تصویری مشابه زنان بدکاره فیلمفارسی که قرار است با وقوع انقلاب آب توبه سرشان بریزند تا پاک شوند. هرچه بدکاره تر جذاب تر، توبه اش مقبول تر و فروش فیلم بیشتر.

او اضافه کرد نامه ای برای صداوسیما فرستاده است: اول صبح نامه ای می فرستم برای آقای شاه آبادی، معاون سیما. به نمایندگی از کل خانواده نارضایتی ام را اعلام می کنم و خواهان توقف پخش برنامه می شوم. می نویسم شهید آوینی تا زمانی که در قید حیات بود، علاقه ای به روایت زندگی خصوصی اش نداشت.و حالا که نیست، تشخیص این که کدام بخش از زندگی ایشان را می گردد روایت کرد و چگونه، به عهده خانواده اش است.

همسر شهید آوینی نوشت: به چه حقی می گردد در زندگی خصوصی یک شخصیت مشهور تجسس کرد و بعد، بر اساس اطلاعاتی مطلقاً جعلی این زندگی را به تصویر کشید؟ در کجای جهان، زندگی خصوصی یک شخصیت مشهور را می گردد بدون اطلاع و نظارت خانواده اش ساخت؟ جوابی نمی شنوم.

او به تماس تلفنی اش با علی فروغی رییس شبکه سوم سیما اشاره نمود و نوشت: پشت تلفن همان حرف ها را تکرار می کنم. پاسخ این است که قرائت های مختلفی در خصوص شهید آوینی وجود دارد! کم کم من دارم تبدیل می شوم به سانسورچی و ایشان به مدافع آزادی عقیده! شرح می دهم که الان درباره افکار شهید آوینی صحبت نمی کنیم که بگردد قرائت های متفاوتی از آن داشت.

امینی با بیان اینکه حرف هایم فهم نمی گردد از سازمان فرهنگی رسانه ای اوج هم به تندی انتقاد کرد و نوشت: برایم روشن می گردد وقتی سازمان اوج، تهیه نماینده فیلمفارسی شهید آوینی باشد، مرزهای بی اخلاقی، بی قانونی، پرده دری، و ابتذال می تواند جابه جا گردد. تلویزیون هم صرفاً پخش نماینده است و مدیرانش می گویند با وجود احترام بی حدوحصری که نه تنها برای شهید آوینی بلکه برای همه خانواده های شهدا قائل اند، به پخش این برنامه مبتذل ادامه خواهند داد!

او اضافه کرد: در کشوری زندگی می کنیم که مرجع تأیید آن چه درباره زندگی خصوصی سیدمرتضی آوینی نمایش می دهند، من نیستم که همسرش بوده ام و صاحب قانونی آن چه از او بازمانده. بلکه برنامه ساز سازمان اوج است که اجازه دارد قرائت جعلی خودش را برای میلیون ها مخاطب به نمایش بگذارد و آنها را به این باور برساند که آوینی همین بوده که ما مقابل چشم تان قرار داده ایم

مستند آقا مرتضی هفت قسمتی است که تا به امروز دو قسمت آن از شبکه سوم سیما پخش شده است.

در قسمت اول بخشی از این مستند که به ارتباط شهید آوینی و غزاله علیزاده داستان نویس مشهور می پردازد خبرساز شد و نقدهای را در پی داشت.

همچنین روز گذشته علیرضا معززی نیا منتقد سینما در یادداشتی از اینکه حق انتشار در مستند آقا مرتضی رعایت نشده انتقاد کرد. او این این مستند را سرهم بندی شده دانست.

نقدها دیگری هم از عوامل این برنامه انجام شده است. بسیاری می گویند تصاویر این مستند بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته است.

واکنش کارگردان مستند آقا مرتضی

اما سیدعباس میرابراهیمی، کارگردان مستند آقای مرتضیدر گفت وگویی به دفاع از اثر خود پرداخت و اضافه کرد: از ابتدا هدف ما این بود که مستند جامعی از شهید آوینی بسازیم و با توجه اینکه بیش از 20 سال از شهادت ایشان گذشته است، تصمیم گرفتیم از بعضی آثاری که در باره شهید آوینی ساخته شده بود، یاری بگیریم.

او درباره انتقاد معززی نیا گفت: آقای معززی نیا، کارگردان یکی از این مستندها اینگونه عنوان نموده است که ما در مستند آقا مرتضی از راش های او استفاده کردیم؛ این در حالی است که این راش ها متعلق به روایت فتح است.

میرابراهیمی با تاکید بر اینکه به لحاظ قانونی تهیه نماینده می تواند اجازه آثار را صادر کند، درباره اعتراض محمدعلی شعبانی کارگردان مستند انحصار ورثه نیز اضافه کرد: تهیه نماینده این مستند نیز خانه مستند و سازمان اوج است. سازمان اوج نیز از راش های مستند انحصار ورثه برای استفاده از مستند دیگری که در همان مجموعه در حال ساخت بود، استفاده نموده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر اخلاقی خود را موظف به پرسش از کارگردان های این دو مجموعه مستند نمی دانستید، اظهار کرد: از نظر اخلاقی بهتر می بود که این تعامل شکل می گرفت، اما مشکل این بود که ما با هر دو این کارگردان سابقه همکاری داشتیم و تجربه خوبی نداشتیم و می دانستیم که این قضیه نیز با مصالمت حل نمی شد و به همین خاطر هم بنا را بر کار قانونی گذاشتیم.

میرابراهیمی درباره اعتراض همسر شهید آوینی نیز مبنی بر پراختن به بخش خصوصی زندگی شهید آوینی نیز گفت: ما پیشتر روی کتابی با موضوع شهید آوینی کار می کردیم که بعدها به پژوهش های مستند آقا مرتضی تبدیل شد. برای این پژوهش ها به سراغ خانم امینی (همسر شهید آوینی) رفتیم که برخورد تندی با ما داشتند. در واقع مشکل این است که خانواده شهید آوینی تصور می نمایند به غیر از خانواده، کسی حق ندارد به شهید آوینی بپردازد؛ در صورتی که شهید بُعد ملی دارد.

او در پاسخ به پرسش که فارغ از بُعد ملی، آیا فکر نمی کنید که ابعاد شخصی زندگی شهیدان در اختیار خانواده های آنها قرار گرفته است، بیان نمود: درست است؛ اما سوال این است که ما در کجای این مستند به بخش های خصوصی زندگی شهید آوینی پرداخته ایم؟ ما به زندگی قبل انقلاب شهید آوینی پرداختیم که موضوع خانوادگی نبوده است. اینکه قبل از انقلاب شهید آوینی در جمع های روشنفکری بوده و شعر می گفته و کتاب می نوشته که مسائل خصوصی محسوب نمی گردد.

کارگردان مستند در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای جلب رضایت خانواده شهید آوینی در نظر دارید، گفت: اگر موضع آنها این باشد که هیچ کسی حق ندارد درباره شهید آوینی اثری کار کند، مگر اینکه ما اجازه دهیم، به نتیجه نخواهیم رسید.

منبع: فرارو

به "جنجال مستند آقا مرتضی؛ انتقاد شدید همسر شهید آوینی از صداوسیما و علی فروغی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال مستند آقا مرتضی؛ انتقاد شدید همسر شهید آوینی از صداوسیما و علی فروغی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید