چرا عربستان شهر العلا را برای میزبانی از سران شورای همکاری انتخاب کرد؟

به گزارش وبلاگ گربه، تغییر محل برگزاری نشست سران شورای همکاری از بحرین به عربستان به اندازه انتخاب شهر تاریخی العلا در شمال عربستان به جای ریاض رویدادی استثنائی به شمار می رود.

چرا عربستان شهر العلا را برای میزبانی از سران شورای همکاری انتخاب کرد؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ گربه به نقل از میدل ایست نیوز، تغییر محل برگزاری نشست سران شورای همکاری از بحرین به عربستان به اندازه انتخاب شهر تاریخی العلا در شمال عربستان به جای ریاض رویدادی استثنائی به شمار می رود.

به طور معمول کشور های شورای همکاری، پایتخت خود را به عنوان محل برگزاری نشست سران شورای همکاری انتخاب می نمایند چرا که هم به دلیل اینکه بزرگترین شهر آن کشور است و همه مقر های دیپلماتیک و سفارتخانه ها در آن قرار گرفته است، پایتخت از صندلیی نمادین برای کشور میزبان برخوردار است.

عربستان این بار (سه شنبه 5 ژانویه) که میزبان نشست سران کشور های شورای همکاری بود، شهر العلا واقع در شمال غربی خود را به عنوان محل برگزاری این نشست مهم و فوق العاده انتخاب کرد.

نخستین نشست سران شورای همکاری در سال 1981 میلادی به میزبانی ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی برگزار گردید و در این نشست نظام نامه این شورا به امضای اعضا رسید.

آشتی کشور های محاصره نماینده با قطر

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس سران شورای همکاری تاکید نمود که اجلاس سران صفحه جدیدی را برای ثبات و همبستگی کشور های عضو شورای همکاری باز می نماید.

وی اضافه کرد: توافق این اجلاس خواهان پاسخ مشترک به هرگونه تهدید علیه امنیت کشور های عضو شورای همکاری است.

وزیر امور خارجه عربستان تأکید کرد آنچه امروز در اجلاس رخ داد، برطرف کامل اختلافات با قطر و بازگشت کامل به روابط دیپلماتیک است.

وی گفت که چهار کشور مذکور توافق نموده اند که روابط خود را با قطر از جمله پرواز ها برقرار نمایند.

این دیپلمات سعودی گفت اجلاس امروز به ریاست ولیعهد به دلیل اعتلای منافع عالی شورای همکاری و امنیت ملی عربی از اهمیت بالایی برخوردار بود.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن سال 2017 میلادی با ادعای حمایت قطر از تروریسم، اخوان المسلمین و بهانه های دیگر، مناسبات خود با این کشور را قطع کردند.

شهر العلا

شهر العلا که میزبان سران شورای همکاری در نشست روز گذشته بود، از شهر های تاریخی عربستان به شمار می رود که در غرب این شبه جزیره قرار گرفته است و از لحاظ اداری وابسته به شهر مدینه منوره است و در 300 کیلومتری شمال این شهر واقع شد است.

در شهر العلا آثار اسلامی متعلق به قرون نخستین دوره اسلامی به چشم می خورد همچنین از مهم ترین آثار این شهر باید به ایستگاه راه آهن حجاز اشاره نمود که سرزمین سابق حجاز را به وسیله شهر تبوک به بلاد شام متصل می کرد.

شهر العلا همچنین به داشتن اماکنی جالب توجه که سالانه دستکم 30 هزار دنیاگرد داخلی و خارجی را به خود جذب می نماید، شهره است.

سازمان بین المللی یونسکو در سال 2008 میلادی بنای سنگی و تاریخی مربوط به دوران نبطی ها را در فهرست میراث دنیای ثبت کرد تا نخستین اثر تاریخی عربستان باشد که در این فهرست ثبت می شود.

سرمایه گذاری در گردشگری

در همین رابطه، مبارک آل عاتی، تحلیلگر امور سیاسی عربستان تاکید نمود انتخاب شهر العلا به عنوان محل میزبانی از چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری از سوی رهبران سعودی به رویکرد دولت به سرمایه گذاری در بخش گردشگری باز می شود به ویژه که العلا از تاریخی درخشان در میزبانی از تمدن ها مختلف بهره مند است و این امر نشانگر آن است که شیه جزیره عربستان صندلی تمدن های متوالی و بشریت بوده است.

آل عاتی توضیح داد: عربستان از رهگذر انتخاب العلا می خواهد تا نظر رسانه ها را به میراث تمدنی و تاریخی این شهر جلب کند، شهری که می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری جدید و منبع درآمدی برای مالی عربستان تبدیل شود.

به گفته این تحلیلگر سعودی، نبطی ها که قوم حضرت صالح بودند، در العلا سکونت داشتند و تمدن خود را در آن بنیان نهادند و مورخان بقایای آثاری را کشف نموده اند که قدمت آن به عصر لحیانی ها باز می شود که 900 سال پیش از این میلاد در العلا سکنا گزیده بودند.

آل عاتی در مصاحبه با الخلیج اونلاین گفت: شهر تاریخی العلا به یکی از جاذبه های جدید گردشگری تبدیل شده است که در سال های اخیر به دلیل آثار باستانی، طبیعت چشم نواز و آب وهوای مثال زدنی اش به ویژه در فصل زمستان مورد توجه قرار گرفته است.

دلایل مالی

در همین رابطه، شاهر النهاری، نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی عربستان تاکید نمود انتخاب شهر العلا به عنوان محل برگزاری نشست سران شورای همکاری به چشم انداز 2030 عربستان و نقش مهم این شهر باز میشود.

به گفته النهاری، انتخاب العلا به جای ریاض به اهمیت تاریخی و آب و هوای خوب این شهر در این فصل از سال و نیز وجود حال و هوای بدوی و اماکنی برای چادر زدن باز می شود.

آنچه از فرهنگ نبطی ها دانسته می شود، عمدتا از روی بنا های سنگی و مصنوعات برجای مانده از این فرهنگ درخشان است. تصور بر این است که نبطی ها در دوره امپراتوری بیزانس به مسیحیت گرویده باشند، بعضی مورخان نبطی ها را یکی از با استعدادترین مردمان دنیا باستان دانسته اند.

با این حال، درباره فرهنگ نبطی ها ابهامات زیادی وجود دارد. بعضی مورخان این تمدن گمشده را بخشی از فرهنگ های آرامی دانسته اند؛ اما نظریه ریشه آرامی نبطی ها رد شده است. باستان شناسان با توجه به شواهد تاریخی و مذهبی و زبان، نبطی ها را از اعراب شمال شبه جزیره عربستان دانسته اند؛ باوجود این، منشأ دقیق این تمدن عرب تعیین نیست. یکی از فرضیات موطن اصلی این فرهنگ را یمن امروزی در بخش جنوب غربی شبه جزیره عربستان دانسته اند؛ اما خدایان و زبان و خط نوشتاری نبطی ها با مردمان این بخش عربستان هیچ نقطه اشتراکی نداشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا عربستان شهر العلا را برای میزبانی از سران شورای همکاری انتخاب کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عربستان شهر العلا را برای میزبانی از سران شورای همکاری انتخاب کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید