حمایت تمام قد پوتین از لوکاشنکو ، روسیه آماده دخالت نظامی در بلاروس است

به گزارش وبلاگ گربه، رئیس جمهوری روسیه گفت اگر اعتراض ها در بلاروس ادامه یابد و شرایط بحرانی شود، کرملین آماده است برای حمایت از الکساندر لوکاشنکو نیروی نظامی به کشور همسایه و متحد خود اعزام کند.

حمایت تمام قد پوتین از لوکاشنکو ، روسیه آماده دخالت نظامی در بلاروس است

به گزارش وبلاگ گربه به نقل از گاردین، ولادیمیر پوتین که پیش تر هم درباره دخالت های خارجی در بحران سیاسی بلاروس هشدار داده بود، این بار به گونه ای از لوکاشنکو حمایت کرد که سران اتحادیه اروپا را متوجه شیوه برخورد خود کند. اروپایی ها به تازگی از رئیس جمهوری بلاروس خواسته بودند به جای سرکوب کردن معترضان، با رهبران مخالفان به مصاحبه بنشیند و مذاکره کند.

پوتین در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه درباره اوضاع بلاروس گفت: لوکاشنکو از من خواسته است نیروهای ذخیره را به حال آماده باش نگه دارم و من هم چنین کردم. هر چند ما توافق کردیم از این نیروها استفاده نکنیم مگر اینکه اوضاع از کنترل خارج شود. با این حال، رئیس جمهوری روسیه معین نکرد منظورش از نیروهای ذخیره کدام نیروهاست و چه تعداد نیرو در حال آماده باش برای کمک به بلاروس قرار دارند.

لوکاشنکو تا امروز به استفاده از نیروهای خارجی در مدیریت کردن اوضاع داخلی نیاز پیدا نکرده و بیشتر از پلیس ضدشورش و واحدهای یگان ویژه برای سرکوب کردن معترضان و مخالفان خشمگین بهره برده است. او در روزهای اخیر آشکارا از پوتین خواست اگر نیاز شد در بلاروس دخالت نظامی کند. لوکاشنکو معتقد است اعتراض های اخیر بخشی از توطئه کشورهای اروپایی عضو ناتو برای زمین زدن دولت بلاروس است.

رئیس جمهوری بلاروس روز پنجشنبه به برخی همسایه های خود هشدار دارد وارد جنگ ترکیبی و نیابتی نشوند و مدعی شد لهستان قصد دارد بخشی از خاک این کشور را اشغال کند. لوکاشنکو هفته گذشته ارتش خود را در مرزهای غربی به حال آماده باش کامل درآورد. روسیه تا امروز نسبت به بحران سیاسی در بلاروس واکنش نشان نداده اما پوتین گفت آماده است وظایف خود را در قبال متحد قدیمی اش به بهترین شکل انجام دهد.

عصر روز چهارشنبه یک فروند هواپیما تعدادی از ماموران بلندپایه سرویس امنیت فدرال روسیه را برای دومین بار در یک هفته اخیر به مینسک پایتخت بلاروس منتقل کرد. کرملین مدعی شد هیچ اطلاعاتی درباره هویت مسافران این هواپیما ندارد و اینکه قرار است چه مشاوره هایی به مقام های ارشد بلاروس بدهند. نخست وزیر لهستان هم با صدور بیانیه ای به احتمال دخالت نظامی روسیه در بلاروس واکنش نشان داد و آن را نقض حقوق مردم این کشور دانست.

منبع: همشهری آنلاین

به "حمایت تمام قد پوتین از لوکاشنکو ، روسیه آماده دخالت نظامی در بلاروس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت تمام قد پوتین از لوکاشنکو ، روسیه آماده دخالت نظامی در بلاروس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید