چگونه از فرزندان خود در فضای مجازی،مراقبت نامحسوس کنیم

به گزارش وبلاگ گربه، چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه مخالف باشیم و چه موافق، به هر حال امروز فضای مجازی دیگر به بخشی از دنیای واقعی ما تبدیل شده است.

چگونه از فرزندان خود در فضای مجازی،مراقبت نامحسوس کنیم

به گزارش وبلاگ گربه به نقل از خبر آنلاین ، همه ما و فرزندانمان ناچار هستیم که بخشی از امور خود را از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی بگذرانیم. این فضا برای بچه ها دارای جاذبه است و پدر و مادرها با همه تمهیداتی هم که به کار ببرند، باز هم فقط تا حدی خواهند توانست تا مانع دسترسی فرزندانشان به فضای مجازی شوند.

بر این اساس، در کنار مطلع سازی مردم نسبت به مضرات فضای مجازی، باید به آنها آموزش داده گردد که چگونه این تهدید را تبدیل به فرصتی برای اعتلا و ارتقای فرزندانشان نمایند.

می توان به صداوسیما هم پیشنهاد داد که در برنامه ها و سریال های خودش، به این موضوع هم توجه کند و در قالب نمایش و درام، نشان دهد که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی چگونه می توانند کارکرد مثبتی در یک خانواده داشته باشند. اما چگونه می توان بچه ها و نوجوانان را طوری هدایت کرد که در استفاده از تلفن همراه هوشمند و اینترنت و فضای مجازی، نه تنها آسیبی نبینند که از این فضا استفاده مثبت و مفید هم بنمایند؟

شناخت سلیقه فرزندان و تهیه مطالب مورد احتیاج آنها

* پدر و مادری که می خواهند بچه هایشان استفاده مثبتی از فضای مجازی نمایند، باید خودشان هم حضور سالمی در این فضا داشته باشند. وقتی خودمان اخلاق را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رعایت نمی کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که فرزندانمان رعایت نمایند.

*برای استفاده صحیح بچه ها و نوجوانان از فضای مجازی، باید سواد رسانه ای آنها را ارتقا دهیم. اگر فقط به بچه ها بگوییم، از فضای مجازی استفاده منفی نکن، باعث سواد رسانه ای در آنها نمی گردد، بلکه باید به طور مصداقی و دقیق به بچه ها شرح دهیم که هر مطلبی که با آن روبرو می شوند، چه مفهومی دارد و چگونه می تواند به او آسیب بزند.

* علاوه بر اینکه فرزندانمان را به رفتن در بخش های مثبت فضای مجازی هدایت می کنیم، باید تا می توانیم آنها را در دنیای واقعی نیز به فضاهای مثبت ببریم.

*یکی ازچیزهایی که موجب آسیب دیدن روابط والدین و فرزندان می گردد،تأکید افراطی بر درس خواندن است! بعضی از خانواده ها حتی در تعطیلات تابستانی هم بچه های خود را آزاد نمی گذارند و آنها را از صبح تا شب به کلاس های مختلف می فرستند. یادمان باشد که بچه ها به درس زندگی هم احتیاج دارند.

*کاری که پدر و مادرها باید انجام دهند ارسال مطالب ارزشمند و محتویات خوب فضای مجازی برای فرزندانشان است. مثلا اگر کلیپ یا مطلب با ارزشی را می بینند که برای فرزندمان هم می تواند مفید باشد، برایش ارسال کنیم.

*باید سلایق فرزندانمان در فضای مجازی را بشناسیم و کانال ها و صفحات مطابق با سلیقه آنها را شناسایی و در اختیارشان قرار دهیم. مثلا ممکن است یکی از فرزندان به مسائل آموزشی علاقه داشته و یا فرزند دیگرمان به زندگینامه شهدا علاقه مند باشد، پدر و مادر می تواند در دستیابی بچه ها به این مطالب با آنها مشارکت کند. حتی پدر و مادرها گاهی می توانند مطالب خوب را خودشان برای بچه ها بخوانند یا پخش نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "چگونه از فرزندان خود در فضای مجازی،مراقبت نامحسوس کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از فرزندان خود در فضای مجازی،مراقبت نامحسوس کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید