شروع قرعه کشی خودروهای دولتی ، 4 قرعه کشی دیگر در راه است

به گزارش وبلاگ گربه، فروش فوق العاده خودرو توسط دو خودروساز عظیم دولتی وارد مرحله جدی تری شده است و پس از ثبت نام متقاضیان امروز اعلام شد قرعه کشی خودروهای فروش فوق العاده شروع شده است.

شروع قرعه کشی خودروهای دولتی ، 4 قرعه کشی دیگر در راه است

آن طور که اقتصادنیوز خبر داده، قرعه کشی خودرو با شروط وزارت صمت آغاز شد. قرعه کشی برای خرید خودرو مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز مسوولان صنعتی کشور برای جوابگویی به تقاضای موجود در بازار اقدام به قرعه کشی نموده اند.ماجرای قرعه کشی خودرو در کشور از جایی آغاز شد که همراه با توقف واردات خودرو،خودروسازان داخلی جوابگوی تقاضای بازار نبودند و نهاد متولی وقت، یعنی وزارت صنایع سنگین برای حل گرفتاری های بازار، کمیته توزیع عادلانه خودرو را تشکیل داد و سازوکاری درنظر گرفت تا مردم بتوانند با قرعه کشی، خودرو بخرند.

کمیته توزیع عادلانه خودرو که با هدف جلوگیری از توزیع رانت نهفته در اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار تشکیل شده بود شرایطی را برای واگذاری خودرو به متقاضیان معین کرد که براساس آن اولا باید حداقل یک سال از سکونت متقاضی در محل ارائه تقاضا می گذشت و متقاضی و افراد تحت تکفلش نیز باید فاقد خودرو می بودند. ثانیا متقاضی و همسرش از سال 57 هیچ خودرویی از فراورینمایندگان داخلی خریداری ننموده باشند و در زمان ارائه تقاضا نیز داشتن گواهینامه به نام متقاضی الزامی بود.

عقبگرد به 38 سال پیش

طبق اعلام کمیته توزیع عادلانه خودرو، متقاضیانی که این شرایط را داشتند برای واگذاری خودرو باید مبلغ 30هزار تومان به آدرس کمیته ارسال می کردند. بر این اساس کمیته توزیع عادلانه خودرو، یکم آبان ماه 1361 فرم شرکت در قرعه کشی واگذاری خودرو را در روزنامه ها به چاپ رساند و تا انتها وقت اداری 16آبان 1361 به متقاضیان مهلت داد تا درخواست های خود را ارائه نمایند. در روزهای 24 و 25آبان ماه قرعه کشی انجام و کمیته توزیع عادلانه خودرو دست به کار تحقیق درباره متقاضیان شد. در ادامه برندگان قرعه کشی باید اصل مدارک را ارائه می کردند و در نوبت می ماندند.

اما شرایط قرعه کشی در سال 99 کمی متنوع تر از سال 61 شده است.اگر در سالی که پیکان سهمیه بندی شد محل سکونت متقاضی و داشتن گواهینامه معیار اصلی بود حالا نداشتن خودرو و داشتن گواهینامه، معیار شرکت در قرعه کشی قرار گرفته است. اما تفاوت اصلی قرعه کشی خودرو در سال 99 نسبت به سال 61 در این است که خودروسازان در سال 61 تعهدی به تحویل خودروی ثبت نامی در موعد مقرر نداشتند این در شرایطی است که حالا خودروساز پس از پیش فروش یک میلیون دستگاه خودروی نداشته در سال 97 و چالش تعهدات معوق در سال 98 و 99 که خودروسازی را در گرداب بی اعتمادی مشتریان قرار داد، تعهد دارد که خودرو را سه ماهه تحویل مشتری دهد.

سیاست گذار خودرویی ادعا دارد که این روش خودرو را به دست مشتری واقعی می رساند و دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می نماید. حال این سوال مطرح است که با توجه به سهمیه بندی خودرو در کشور، دلالان و واسطه گران در خفا به معاملات خودرویی می پردازند یا اینکه با قرعه کشی کلا قید بازار را خواهند زد؟

آنچه تعیین است هم اکنون میزان عرضه و تقاضا در بازار در یک وزنه نامتعادل قرار دارند و کفه تقاضا سنگین تر از عرضه است.خودروسازان از سال 97 همراه با تحریم صنعت خودرو با افت فراوری روبرو شدند. خروج شرکای خارجی هم بر مسائل این شرکت ها اضافه نمود به طوری که از یک طرف سبد محصولات خودروسازان کوچک تر شد و از طرف دیگر با انبوهی از تعهدات معوق روبه رو شدند. هرچند دولت تسهیلات اعتباری برای برطرف نقدینگی موردنیاز خودروسازان در چند دوره در نظر گرفت اما این تسهیلات نیز نتوانست خودروسازی را به روال سابق برگرداند. در هر صورت نبود نقدینگی، مسائل تامین قطعه و در نهایت خروج شرکای خارجی فراوری را نزولی کرد، این در شرایطی است که سرمایه های سرگردان و واسطه گران در خلا نبود عرضه کافی در بازار خودرو فعال شدند و معاملات پرسودی انجام دادند.

4 قرعه کشی دیگر در راه است

اقتصادنیوز در گزارشی دیگر نوشته است: با رونمایی از قیمت هفت محصول سایپا و چهار محصول ایران خودرو در هفته جاری، اولین فروش فوق العاده خودروسازان کلید خورد. هر چند پیش از این اعلام شده بود که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف نمایندگان، معین نماینده قیمت خودرو در سال 99 هستند و شورای رقابت پیشنهاددهنده است، اما در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار ورق برگشت و این شورا معین نماینده و تصمیم گیر اصلی قیمت ها شد.

با این حال با گذشت 10 روز از معین مرجع قیمت گذار و در شرایطی که خودروساز و مشتری در انتظار قیمت ها بودند، مرجعی حاضر به اعلام قیمت محصولات خودرویی نمی شد. پاسکاری اعلام قیمت ها بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در فضای رسانه ای کشور این شائبه را به وجود آورده بود که خودروسازان حاضر به پذیرش قیمت شورای رقابت نیستند یا اینکه ستاد تنظیم بازار زیر بار قیمت گذاری شورای رقابت نرفته است. در هر صورت کاشف به عمل آمد که ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت گذاری محصولات خودرویی را به خودروسازان اعلام نموده و این شرکت ها با توجه به دستورالعمل مذکور عمل نموده و قیمت محصولات خود را تعیین نموده اند. به این ترتیب در اولین روز هفته جاری دو شرکت خودروساز از قیمت بعضی از محصولات خود در سال 99 رونمایی کردند و همزمان فروش فوق العاده این محصولات نیز آغاز شد.

آنچه تعیین است به غیر از فروش فوق العاده ای که هفتم خرداد کلید خورد تا انتها سال جاری چهار مرحله دیگر از فروش فوق العاده توسط خودروسازان اجرا خواهد شد. اما همان طور که عنوان شد همزمان با فروش فوق العاده خودروسازان قیمت جدید 11 محصول خودروسازی کشور نیز تعیین شد. بر این اساس و طبق اعلام ایران خودرو، این شرکت چهار محصول خود را در طرح فروش فوق العاده اش عرضه نموده که شامل پارس TU5، پژو 206 تیپ2، پژو 405 مدل SLX و رانا می گردد. بنابراین فعلا تکلیف قیمت دیگر محصولات ایران خودرو مانند دنا، پژو 206 تیپ 5، پژو 207 و سمند تعیین نیست. آن طور که معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو اعلام نموده، قیمت پارس TU5 این شرکت حدود 79 میلیون و 800 هزار تومان معین شده و پژو 206 تیپ2 هم کمی بیش از 71 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد.

آن طور که بابک رحمانی اعلام نموده، قیمت پژو 405 مدل SLX نیز بالغ بر 68 میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده و رانا هم کمی بیش از 75 میلیون تومان قیمت خورده است. با توجه به قیمت های اعلامی، پژو پارس مشمول افزایش قیمت حدود 18 درصدی شده و پژو 206 تیپ2 نیز 6 درصد افزایش را تجربه نموده است. محاسبات همچنین نشان می دهد پژو 405 SLX کمتر از 500 هزار تومان (چیزی حدود 7/ 0 درصد) افزایش قیمت داشته، اما رانا بیش از 11 درصد افزایش را به خود دیده است.سایپا نیز قیمت جدید هفت محصول خود شامل تیبای معمولی، تیبا2، ساینا، وانت پراید، نیسان دوگانه سوز، نیسان دیزل و پیکاپ دوکابین را گفت. بر این اساس، قیمت تیبای معمولی کمی بیش از 54 میلیون تومان معین شده که نشان از افزایش بالغ بر 11 درصدی آن دارد. همچنین تیبا2 نیز از این پس 60 میلیون و 600 هزار تومان قیمت خواهد داشت.

با توجه به قیمت اعلامی، تیبا2 حدود 9 میلیون تومان معادل 5/ 17 درصد افزایش قیمت را به خود دیده است. اما محاسبات نشان می دهد، ساینا نیز مشمول افزایش قیمت پنج میلیون تومانی معادل 9 درصد شده است. طبق اعلام سایپا، ساینا از این پس با قیمتی بیش از 61 میلیون و 200 هزار تومان به فروش خواهد رسید. همچنین قیمت جدید وانت پراید نیز کمی بیش از 48 میلیون و 500 هزار تومان معین شده که رشد حدود 8 میلیون تومانی را نشان می دهد.

منبع: تجارت نیوز

به "شروع قرعه کشی خودروهای دولتی ، 4 قرعه کشی دیگر در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع قرعه کشی خودروهای دولتی ، 4 قرعه کشی دیگر در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید