جزئیات جهانی شدن 3 شهر و یک روستای صنایع دستی ایران

به گزارش وبلاگ گربه، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی کشور صبح امروز 10 بهمن 98 با حضور در برنامه تلویزیونی روی خط خبر در شبکه خبر با اشاره به ثبت چهار شهر و روستای ایرانی در فهرست جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی اظهار کرد: در سال 97 کشور ایران با ثبت دو شهر و یک روستا مجموعاً 8 شهر و 2 روستا، توانست رتبه یک جهان از لحاظ ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی را به خود اختصاص دهد و با فاصله نسبتاً زیادی با کشور چین که رقیب و کشور دوم است، قرار گیرد. امسال جزو معدود سال هایی است که ما چهار پرونده از ایران ارسال کردیم که هر چهار پرونده با اکثریت آرا جزو شهرها و روستاهای جهانی قرار گرفتند.

جزئیات جهانی شدن 3 شهر و یک روستای صنایع دستی ایران

به گزارش خبرنگار وبلاگ گربه، پویا محمودیان با ذکر عناوین این شهرهای جهانی ادامه داد: شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی مثل اصفهان که شهر جهانی صنایع دستی است و تک رشته نیست به خاطر تعدد رشته های صنایع دستی در آن انتخاب شد.

او اضافه کرد: همچنین زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی انتخاب شد.

معاون صنایع دستی کشور گفت: اکنون شهرهای جهانی ایران به 14 عدد رسیده که فاصله ما با کشور دوم چین را که امسال فقط یک شهر توانست به شهرهای جهانی خود اضافه کند و تعداد شهرهایش را به هفت شهر جهانی برسد، بسیار بیشتر کرد. این نشانگر تمامی ظرفیت هایی است که کشور را در حوزه صنایع دستی ممتاز می کند.

او توضیح داد: جهانی شدن گامی در راستای دیده شدن و برندسازی در حوزه صنایع دستی کشور است. بر اساس شاخص هایی که پفراینده های شهرهای جهانی تکمیل می شود، در رفت و آمدها به شورای جهانی صنایع دستی و بازدید دو یا سه بار آن ها از این شهرها، پفراینده ها به پنج منطقه که عضو شورای جهانی هستند، ارسال و بعد از نظر مثبت هر پنج منطقه و بررسی در اجلاس شورای جهانی، این پفراینده ها مورد تایید قرار می گیرند.

محمودیان ادامه داد: بعد از دیده شدن این شهرها اتفاقی که در شرایط مالی و معیشتی هنرمندان و صنعتگران آن ها می افتد، در راستای شناسایی هنرهای دستی و صنایع دستی شهرها و روستاهای جهانی، بسیار قابل ملاحظه و تعیین تر خواهد شد. کما این که وقتی ما روستاها و شهرها را قبل و بعد از جهانی شدن رصد می کنیم در تمامی شاخص های قابل اهمیت برای ما از جمله شرایط مالی و خانواری صنعتگران و هنرمندان، شرایط ارتقای اطلاع رسانی در مورد هنر آن شهر یا روستا، مسائل اجتماعی و نقش پررنگ جوانان و زنان بعد از جهانی شدن رشد داشته اند.

او اضافه کرد: برای مثال اگر به روستای خراشاد که روستایی در خراسان جنوبی است، بعد از جهانی شدن، نگاه کنید، می بینید که تمامی افراد روستا اولا به خاطر هویت بخشی که بعد از جهانی شدن به آنها داده شده بسیار تشویق شده و صنایع دستی منطقه را به عنوان یک گنج و میراث آن منطقه که باعث جهانی شدن آنها شده می دانند و سعی می کنند آن را ترویج کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: در خراشاد اکنون تمامی زنان روستا حوله باف اند و به مردان روستا هم این کار یاد داده اند و تقریباً در روستا بی کار نمی بینید. جوانان روستا پای کار آمده و در فضای مجازی این کار را تبلیغ می کنند. از لحاظ صادرات چمدانی و فروش آن در نمایشگاه های بین المللی و کاربردی کردن محصولات این جهانی شدن تاثیرگذار است.

او با بیان این که زمانی که خراشاد حوله بافی اش جهانی شد، سه استان ما احرام خود را از حوله بافی های روستایی کوچک در خراسان جنوبی سفارش دادند، گفت: امسال بحث تجاری سازی حوله های خراشاد در حال افزایش است. بنابراین به غیر از مباحث هویت بخشی به هنرمندان و صنعتگران که در شهرها و روستاهای جهانی زندگی می کنند و آن را اعتباری برای خود می دانند تاثیرات مستقیمی در فروش صنایع دستی آنها دارد. همچنین بعد از آن که سفال کلپورگان جهانی شد، گردشگران خارجی به روستا رفتند و کار به جایی رسید که سفال کلپورگان عامل توسعه روستا شد و از فروش این سفال در نمایشگاه ها مدرسه سازی در این روستا انجام شد. بنابراین در همه شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی، صنایع دستی نقش توسعه را برای ساکنان آن شهرها و روستاها ایفا می کند.

محمودیان درباره تاثیر جهانی شدن شهرهای صنایع دستی در حوزه صادرات گفت: وقتی که یک کالا یا محصول به خصوص در حوزه هنر دیده می شود، در یک بازار بزرگ از طریق یک جامعه بین المللی در مورد آن اطلاع رسانی می شود و تمام افرادی که در تجارت این حوزه هستند آگاه می شوند که آن محصول با کیفیت تولید شود. کیفیت، اصالت، پیشینه تاریخی، مرغوبیت، نوآوری و خلاقیت از شاخص های جهانی شدن هستند و افرادی که می خواهند آن را تجارت کنند از نظر این معیارها بعد از جهانی شدن به آن اعتماد می کنند.

او تاکید کرد: هر کدام از شهرها و روستاهای جهانی افزایش قابل ملاحظه ای در صادرات به خصوص در حوزه صادرات چمدانی داشته اند. گردشگران و توریست هایی که صرف محصولات هنری در حوزه گردشگری وارد شهرها و روستاهای ما می شوند عمدتا به صورت چمدانی این آثار را با خود می برند. به عنوان مثال زمانی که مبل و منبت ملایر ملی شد، در جشنواره ای که برگزار کردند، 400میلیارد تومان مبل منبت دست ساز فروخته شد. در بحث اشتغال و آموزش هم بسیار حائز اهمیت است، به طوری که ملایر همین رشته را به عنوان یکی از رشته های آموزشی در دانشگاه علمی و کاربردی خود مطرح کرده است.

محمودیان توضیح داد: شهرها و روستاهای جهانی ما در تمامی نمایشگاه های داخلی که برگزار می کنیم در یک بخش کاملاً مجزا، تعیین و اطلاع رسانی می شوند. روی برندسازی و تمامی محصولاتی که در این شهرها و روستاها ساخته می شوند، آرم شورای جهانی صنایع دستی حک می شود.

او اضافه کرد: لازم به یادآوری است که ما اکنون 48 شهر در کل شبکه شهرها و روستاهای جهانی در جهان داریم که از این تعداد 14 شهر و روستا منحصر به کشور جمهوری اسلامی ایران است که ما را در این حوزه رکورددار کرده است. بنابراین تمامی اتفاقاتی که ما از این به بعد انجام می دهیم در راستای برندسازی، آگاهی بخشی و تبلیغات در حوزه صنایع دستی خودمان در داخل و خارج از مرزهای ایران است.

محمودیان تاکید کرد: همچنین در تمامی این شهرها و روستاها اگر ملاحظه کنید، سهم تعیینی از مباحث مالی را صنعتگران، هنرمندان و صنایع دستی در آنجا به خود اختصاص داده اند.

چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر افتتاح می شود

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به رویدادهای صنایع دستی کشور در دهه فجر گفت: خوشبختانه 13 بهمن، چهارمین جشنواره فجر صنایع دستی را در محل موزه ملی در گالری آثار اسلامی افتتاح خواهیم کرد. بیش از 250 اثری که از مجموعه آثار کل کشور جمع آوری شده، امسال در این جشنواره در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت. فجر صنایع دستی اتفاقی است که از آن طریق ما عزیزانی را که به این حوزه علاقه مند هستند در معرض آخرین دستاوردهای صنایع دستی قرار می دهیم تا بی واسطه با آخرین دستاوردها در حوزه صنایع دستی از منظر خلاقیت، نوآوری، اصالت و حوزه کاربردی شدن صنایع دستی آشنا شوند.

او اضافه کرد: بعد از ارسال فراخوان جشنواره صنایع دستی فجر، آثار از 31 استان جمع آوری و داوری می شوند. اما داوری اصلی و سرانجامی که منجر به دریافت سرو سیمین از جشنواره فجر صنایع دستی خواهد شد، در مراسم اختتامیه فجر صنایع دستی برگزار می شود. جشنواره فجر صنایع دستی جوان ترین رویداد در خانواده جشنواره های فرهنگی و هنری فجر کشور محسوب می شود.

رونمایی از تندیس بلورین جشنواره فیلم فجر ساخته دست هنرمندان صنایع دستی کشور

محمودیان در ادامه تاکید کرد: امسال اولین سالی است که تندیس سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ساخته دست هنرمندان و صنعتگران خانواده صنایع دستی کشور است که امروز در پردیس سینمایی ملت از این سیمرغ با افتخار رونمایی می شود. بسیار خوشحالیم که صنایع دستی به عنوان یکی از ارکان خلاق و اقتصاد خلاق و هم صنعت سینما توانستیم در کنار یکدیگر قرار بگیریم با هدف هم افزایی هنرمندان سینما و هنرمندان صنایع دستی کشور و امسال با اقتدار این سیمرغ رونمایی خواهد شد.

او اضافه کرد: همچنین 23 بهمن امسال، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار خواهد کرد که دعوت می کنم همه از این نمایشگاه باشکوه دیدن کنند.

محمودیان در ادامه درباره فرایند تدوین یک سیاست علمی در صنایع دستی کشور توضیح داد: اصولا بحث آموزش از اهمیت بسیار زیادی در حوزه صنایع دستی برخوردار است، چه آموزش های رسمی و چه غیر رسمی خصوصا در مورد رشته هایی که احیانا در معرض فراموشی قرار گرفته باشند که ما برای حفظ آنها راهی جز آموزش نداریم. چه آموزش استاد شاگردی و چه آموزش آکادمیک در مقاطع مختلف.

او اضافه کرد: کشور ما تنها کشوری است که آموزش صنایع دستی در دانشگاه ها تا مقطع دکترا دنبال می شود. به شدت معتقدیم آموزش صنایع دستی از سنین کودکی شاید از مهد کودک تا همان سالی که فرزندانمان می خواهند آماده ورود به دانشگاه شوند، باید انجام شود. در حال تدوین تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش هستیم که باید یک سری مسائل از منظر تامین منابع مالی حل شود تا بتوانیم در کشوری که رکورددار ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی و کشوری که سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است، برای تک تک افرادی که در آن کشور رشد و نمو می کنند، یادگیری صنایع دستی را داشته باشیم. این یادگیری به جهت هماهنگی ذهن و دست محقق نمی شود مگر اینکه مهارتش از سنین خردسالی انجام شود که امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

محمودیان درباره فرایند تجاری سازی صنایع دستی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه در طرح تجاری سازی صنایع دستی اتفاقات خوبی رقم خورده است، ما از ابتدای سال در راستای حمایت و تسهیلگری ای که داشتیم سعی کردیم، موانع و مطالباتی که ذی فعان ما انجام می دهند را رفع کنیم. یکی از دستاوردهای خوب ما شاید در راستا اهداف تجاری سازی، معافیت ذی نفعان ما از مالیات بر ارزش اضافه کرده بود که جا دارد از همکاری مرکز پژوهش های مجلس و کنندگان مجلس که این اتفاق را شکل داد. ماده 142 و مالیات های مستقیم از دیگر موضوعاتی است که به شدت آن را دنبال می کنیم که برای فعالان این رشته حذف نشود.

او اضافه کرد: از دیگر کارها این بود که توانستیم در حوزه سوخت، سهمیه ای برای هنرمندان و صنعتگران خود با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ارز و سوخت و همچنین شرکت ملی پخش فراورده های نفتی انجام دهیم که جای تشکر از این نهادها برای نگاه حمایتی آنها را دارد. اتفاقی که در حوزه صادرات افتاد هم این است که زیراندازهای ما مهلت تنفس شان به 12 ماه افزایش یافت و سایر حوزه های صنایع دستی به شش ماه افزایش یافت. تلاش هایی در جهت بیمه انجام شد که بتوانیم از منظر بیمه روستایی در شهرهای حتی بالای 20هزار نفر هستند از بیمه توسعه صندوق عشایر و روستاییان استفاده کنیم.

محمودیان با بیان اینکه ما در بعد حمایت سعی کردیم، تسهیلگری کنیم و بستر منعطف و امنی را برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، فراهم کنیم، توضیح داد: در حوزه تجاری سازی با این دید که صنایع دستی ورود داشته باشد، تفاهم نامه خوبی را با ستاد فناوری های نانو منعقد و سعی کردیم با این ستاد رفع یک سری مشکلاتی را که در حوزه تولید صنایع دستی با آن روبه رو هستیم داشته باشیم. به عنوان مثال ما سال 96 ، 30 میلیون دلار گیوه صادر کردیم ولی برای بالا بردن حجم سفارش های خود برای رفع کردن مشکل خیس شدن آن با ستاد نانو صحبت کردیم و قرار شد با پوششی که نانومتدها می دهند بتوانیم گیوه را آب گریز کنیم و در این صورت حجم سفارش ها بالا خواهد رفت. علاوه بر آن تمامی چالش های خود را در بحث تولید احصا کردیم و با ستاد فناوری های نانو با همان هدف تجاری سازی به سمت کاربردی شدن و افزایش حجم سفارشات در این حوزه پیش رویم.

او اضافه کرد: نفوذ صنایع دستی در زندگی روزمره ما و در خانه ها از دیگر کارهاست که در مدل خانه ایرانی که صفر تا صد آن از صنایع دستی است، در جهت تجاری سازی انجام می شود. در خانه های خلاق در حوزه صنایع دستی که به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود، راهکارهای تجاری سازی در حوزه های مختلف صنایع دستی در رشته های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و این خانه ها مغز متفکر ما در حوزه تجاری سازی صنایع دستی خواهند بود. این خانه ها در تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان آماده افتتاح هستند که تا سرانجام امسال افتتاح می شوند و در خوزستان و خراسان جنوبی در سال 99 افتتاح می شوند.

معاون صنایع دستی کشور در سرانجام گفت: برای سال رونق تولید ایرانی ترین و اصیل ترین کالایی که در کشور ما تولید می شود و آن چیزی که شعار ماست مثال عینی اقتصاد مقاومتی است و هنرمندان ما ثابت کردند که با اعتقاد و ایمان و بدون هیچ گونه ناامیدی و یاس به کار خود ادامه می دهند به همین دلیل امروز شاهد ثبت چهار شهر دیگر در حوزه صنایع دستی در مقیاس جهانی هستیم. صنایع دستی یکی از زیباترین جلوه های دست آفریده هنرمندان و صنعتگران این کشور است که باید با غیرت، اراده و حمیت کامل از هنرمندان و صنعتگر کشورمان حمایت کنیم.

منبع: میراث آریا

به "جزئیات جهانی شدن 3 شهر و یک روستای صنایع دستی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جهانی شدن 3 شهر و یک روستای صنایع دستی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید