خبرنگاران همدان در محاصره سیل؛ مدیریت بحران جواب داد

به گزارش وبلاگ گربه، همدان- خبرنگاران- با توجه به تمهیدات اجرا شده توسط مدیریت بحران، با وجود بارش میانگین 124 ملیمتر باران در 24 ساعت گذشته اما سیل در همدان کنترل شد.

خبرنگاران همدان در محاصره سیل؛ مدیریت بحران جواب داد

پس از هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال بروز سیلاب در استان همدان به ویژه مناطق جنوبی و غربی، نشست فوق العاده اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان همدان تشکیل شد.

طبق نقشه های هواشناسی این سیستم بارشی کم فشار سودانی از بعداز ظهر روز دوشنبه هفته جاری وارد همدان شده و بارش های سیل آسایی استان را فرا گرفت و بیشترین میزان بارندگی را در مناطق جنوبی استان شامل نهاوند، ملایر، تویسرکان و مقداری اسدآباد داشتیم.

بنابراین تدابیری توسط ستاد مدیریت بحران از جمله آمادگی نهادهای امدادی نظیر اورژانس و هلال احمر برای امداد رسانی، فراهم بودن بسترهای زیر ساختی نظیر فیبر نوری و مخابرات، هشدارها به باغداران و گلخانه داران، برقراری سریع جریان برق در صورت بروز قطعی و هشدار برای پیشگیری از تردد و اتراق مردم از حاشیه رودخانه ها و دیگر اولویت ها پیش بینی شد.

دریچه سدها باز شد

به دنبال این هشدارها و تاکید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان دریچه سدهای سرابی و کلان باز شد تا آمادگی مهار سیلاب را داشته باشند.

به دنبال این هشدارها و تاکید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان دریچه سدهای سرابی و کلان باز شد تا آمادگی مهار سیلاب را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در این باره گفت: سد کلان ظرفیت مناسب برای مدیریت سیلاب های اخیر دارد و همچنین از چند روز گذشته با بازگشایی دریچه تحتانی سد، از حجم آن به منظور کنترل، مدیریت سیلاب و جلوگیری از آسیب ها به پایین دست سد کاسته شده است.

منصور ستوده اضافه کرد: دریچه تحتانی مخزن سد سرابی نیز از امروز بازگشایی شد تا آمادگی مهار سیلاب های ناشی از بارندگی و ذوب برف های بالادست را داشته باشد.

وی از ساکنان شهرهای جنوبی استان خواست از هرگونه توقف و عبور و مرور در حریم و بستر رودخانه ها اجتناب کنند همچنین روستائیان از تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه و مسیل ها، سدها، تاسیسات آبی، تغذیه های مصنوعی و بندهای ذخیره آب بپرهیزند.

6 روستا درگیر در سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز به خبرنگار وبلاگ گربه گفت: سیلاب ناشی از بارندگی روز گذشته وارد کوچه، معابر و برخی از منازل مسکونی 6 روستای حاشیه رودخانه گاماسیاب نهاوند شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان: روستاها متاثر از سیلاب نهاوند شامل عسگرآباد، لیلان، بالاچوب، مهین آباد، چولک اصلی و فیاضمان است.

علیمردان طالبی گفت: روستاها متاثر از سیلاب نهاوند شامل عسگرآباد، لیلان، بالاچوب، مهین آباد، چولک اصلی و فیاضمان است که با وجود تذکر و هشدارهای مدیریت بحران در زمینه احتمال آبگرفتگی اما برخی از ساکنان حاشیه سراب گیان به این توصیه ها و هشدارها توجهی نکردند و نسبت به تخلیه منازل تاخیر کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان بیان نمود: هم اینک شماری از ساکنان روستاهای یاد شده، واحدهای مسکونی خود را تخلیه کرده و اقدام به عزیمت به منازل دوستان و بستگان کردند.

طالبی اضافه کرد: پس از بارندگی شدید جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و جمعی از مسوولان تشکیل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به بارندگی شدید در همه مناطق استان و شرایط بحرانی در شهرستان نهاوند، ضمن هماهنگی با مدیران تمامی دستگاه های اجرایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان به همراه مدیران کل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، آب منطقه ای و آب فاضلاب و مدیریت بحران برای بازدید، سرکشی و رسیدگی به امورات در شهرستان نهاوند حضور یافتند.

وی گفت: با توجه به شناسایی نقاط ضعف و آسیب در سیلاب فروردین امسال امید می رود با مسئله ای در بارندگی های پیش رو روبرو نشویم و از اداره کل راهداری همدان انتظار می رود نسبت به پاکسازی دهانه پل ها، سردهنه، ورودی و خروجی پل ها اقدام کنند تا شاهد بروز مشکل هنگام بارندگی و سیلاب نباشیم.

تانکرهای آب روانه روستاهای گیان شدند

بخشدار گیان نیز به وبلاگ گربه گفت: بروز سیلاب و طغیان رودخانه ها آب آشامیدنی سه روستای سرخلیجه، حاجی آباد و چنار را قطع و آب شهر گیان را گل آلود کرده و هم اینک آب رسانی توسط تانکر صورت می گیرد.

بخشدار گیان نیز به وبلاگ گربه گفت: بروز سیلاب و طغیان رودخانه ها آب آشامیدنی سه روستای سرخلیجه، حاجی آباد و چنار را قطع و آب شهر گیان را گل آلود کرده و هم اینک آب رسانی توسط تانکر صورت می گیرد.

هاشم جهانگیری بیان نمود: بارندگی شدید و بروز سیلاب روز گذشته به زیر ساخت های خیابانی، جهت شهر بخش گیان و راه ها و تاسیسات خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از بیل مکانیکی سیلاب به سمت رودخانه هدایت شد اضافه کرد: سیل به بسکمک از راضی کشاورزی در مناطق روستایی آسیب زد و هم اینک 2 روستایگیل آباد و مهین آباد بیشترین مشکل را دارند.

بخشدار گیان ادامه داد: 2 راه روستایی این بخش مسدود شده بود که با همت تیم های امدادی تا صبح این جهتها بازگشایی شد.

جهانگیری با بیان اینکه حوزه آبخیز و آبریز دچار خسارت شده اند بیان نمود: پل های جهت زرین دشت تا گیان تخریب و خسارت دیده بودند چرا که این پل ها لوله بوده و گنجایش عبور دادن سیلاب را ندارند.

وی اضافه کرد: بنابراین به علت بالا بودن حجم آب، لوله ها دچار نقص فنی شده و آب نمی توانست از داخل آنها جریان یابد با این حال باید این لوله ها در آینده به پل های سیمانی تبدیل شوند.

جهانگیری ادامه داد: با مدیریت تیم های امدادی، هدایت آب توسط بیل مکانیکی و لودر همیچگونه خسارت جانی وارد نشده و تمامی خسارت ها مالی بوده است.

رفع آبگرفتگی منازل

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان نهاوند نیز به وبلاگ گربه گفت: به دنبال بروز سیلاب در این شهرستان عملیات برای تخلیه آب از 103 منزل روستایی اجرا شده است.

حمید نوروزی بیان نمود: هم اینک پنج تیم هلال احمر شامل نجاتگران توانمند در حال امداد رسانی به روستانشینان و تخلیه آب از منازل روستایی با استفاده از پمپ آب و کف کش است.

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان نهاوند گفت: به منظور اسکان اضطراری ساکنان روستاها، مساجد و اماکن ورزشی پیش بینی شده اما بیشتر افراد در منزل دوستان و آشنایان و بستگان اسکان یافتند.

نوروزی ادامه داد: با وجود پیش بینی چندین دستگاه آمبولانس برای انتقال سریع مصدومان احتمالی اما سیلاب شب گذشته مصدومی نداشت.

بارندگی شدید و طغیان آب رودخانه ها موجب محاصره 6 روستای نهاوند توسط سیلاب شده و هم اینک جلسه ستاد مدیریت بحران استان در نهاوند تشکیل شده است

ذخیره وسایل مورد نیاز توسط هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان نیز بیان نمود: این مجموعه برای حوادث احتمالی ملزومات مورد نیاز را ذخیره و انبار کرده است و هم اینک پتو و دیگر اقلام ضروری به اندازه کافی وجود دارد و هیچ آسیب دیده ای بدون کمک باقی نمی ماند.

بهروز کارخانه ای از مسوولان مدیریت بحران استان خواست محل اسکان اضطراری مسافران در راه مانده را از هم اینک تعیین کنند تا نسبت به تجهیز و قراردادن جیره خشک و بسته غذایی آماده اقدام شود.

کارخانه ای اطلاع رسانی به موقع به مردم را برای بالا بردن آمادگی و تشویق به خود امدادی در راستای شعار هر خانواده یک امدادگر مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: موقع بروز حادثه نباید افراد به فکر فیلم و سلفی دریافت با حادثه دیده باشند بلکه باید به کمک او بشتابند.

2 بیمارستان در جهت سیلاب

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: به علت بی توجهی هنگام مطالعه آمایش سرزمینی 2 بیمارستان این استان در محل نامناسب قرار دریافتد که بی درنگ پس از بارندگی و بروز سیلاب، آب به داخل آنها نفوذ می کند.

حبیب الله معصومی اضافه کرد: برای این 2 بیمارستان که مکان نامناسبی برای ساخت آنها پیشتر انتخاب شده باید به گونه ای اقدام کرد که هنگام بروز سیلاب آسیب نبیند.

وی بیان نمود: حوزه بهداشت و درمان بر اساس سیل فروردین ماه امسال دستورالعملی تحت عنوان کد 500 تدوین و پیش بینی کرده که تمامی دستورالعمل ها در آن گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: 62 پایگاه شهری و جاده ای با یکصد دستگاه آمبولانس به شهروندان و مسافران عبوری خدمات رسانی می کند که با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن جاده های همدان امسال 12 دستگاه آمبولانس بنز کمک دار به همدان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد اورژانس برای خدمات رسانی آماده است اما احتمال می رود به علت شرایط جوی نامناسب نتوان از بالگرد برای امداد و نجات بهره گرفت.

آغاز خروج سامانه بارشی از همدان

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان به وبلاگ گربه گفت: سامانه بارشی که روز گذشته /سه شنبه/ در آسمان استان فعالیت خوبی داشت، از عصر امروز به تدریج از سمت شرق خارج می شود.

محمدحسن باقری شکیب اضافه کرد: بر اساس بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط این استان در 24 ساعت آینده، نیمه ابری تا تمام ابری، به تدریج کاهش ابر، همراه با وزش ملایم باد و مه صبحگاهی پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه هسته اصلی این سامانه بارشی در حال خروج از استان است، گفت: از بعدازظهر امروز این سامانه رفته رفته آسمان همدان را ترک می کند و برای امشب در نقاط مختلف استان بارش نداریم.

باقری شکیب مطرح نمود: به دنبال خروج این سامانه از فردا /پنجشنبه/ دمای کمینه بیشتر نقاط این استان کاهش می یابد و دمای برخی از نقاط به پنج درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران همدان در محاصره سیل؛ مدیریت بحران جواب داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همدان در محاصره سیل؛ مدیریت بحران جواب داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید