رسیدن به کاخ سفید چه قدر هزینه دارد؟، چه کسانی آن را می پردازند؟
به گزارش وبلاگ گربه، هیلاری کلینتون در سال 2016 به هزاران کارمند حوزه انتخاباتی خود حدود 85 میلیون دلار حقوق داد.
6.51 میلیارد دلار. براساس برآوردها حدود 6.51 میلیارد دلار برای کارزارهای انتخاباتی آمریکا در سال 2016 هزینه شده است.
با توجه به شیوع ویروس کرونا این چرخه در سال جاری کمی متفاوت است اما همچنان حجم زیادی از پول برای برگزاری این انتخابات خرج می شود.
این پول برای چه چیزی هزینه شده و چه کسانی آن را می پردازند؟
به صورت متوسط در 5 انتخابات گذشته که بین سال های 2000 تا 2016 برگزار شده است، بیش از 2 میلیارد دلار از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری هزینه شده است.
بیش از نیمی از این هزینه برای جلب توجه رسانه ها صرف می شود. تبلیغات تلویزیونی یکی از برگ های برنده در این جهت است.
ترامپ و هیلاری کلینتون برای هر سفر انتخاباتی خود در سال 2016 حدود 45 میلیون دلار خرج کردند
کارزار انتخاباتی ترامپ گزارش داده که میلیون ها دلار را برای اجرای این بخش تبلیغاتی به ویژه در فصل مسابقات محبوب فوتبال آمریکایی موسوم به سوپربول در ماه فوریه (بهمن) خرج کرده است.
از طرفی تبلیغات دیجیتالی نیز به یک اولویت در حال رشد برای انتخابات تبدیل شده اند. برای همین کاندیداهای ریاست جمهوری ده ها میلیون دلار را برای جلب توجه رای دهندگان در رسانه های اجتماعی خرج کرده اند.
پس از آن باید به کارمندان حوزه های انتخاباتی نیز دستمزد داد. هیلاری کلینتون در سال 2016 به هزاران کارمند حوزه انتخاباتی خود حدود 85 میلیون دلار حقوق داد.
کارزارها نیز هزینه دارند.
ترامپ و هیلاری کلینتون برای هر سفر انتخاباتی خود در سال 2016 حدود 45 میلیون دلار خرج کردند.
هزینه های سفر کاندیدهای ریاست جمهوری در سال جاری و به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمالا کمتر از 4 سال پیش است.
از طرفی کالاهای انتخاباتی را از قلم نیاندازید. مثل کلاه های معروف انتخاباتی ترامپ.
براساس اسناد موجود در سال 2016، ترامپ حدود 3 میلیون دلار برای آن کلاه ها هزینه کرد.
در هنگام انتخاب رئیس جمهور رای دهندگان آمریکایی اعضای کنگره را نیز انتخاب می کنند.
بنابراین صدها کاندیدای دیگر سراسر آمریکا برای ورود به کنگره با هم رقابت می کنند که مجموع هزینه های آنها به صورت متوسط در انتخابات های اخیر به 4 میلیارد دلار رسیده است.
این پول ها از کجا می آید؟
بیشتر این پول از سوی اهدا کنندگان کمپین ها تامین می شود. حدود یک سوم درآمد کمپین ها در سال 2016 از سوی everyday Americans یا همان طرفداران عادی تامین شد که هر کدام حدود 200 دلار یا کمتر از این میزان را به کمپین ها کمک کردند.
اما مبالغ بیشتر از سوی کمک کنندگان ثروتمند تامین می شود. گروهی کمتر از 200 نفر، تقریبا کمتر از یک میلیارد دلار برای مجموعه رقابت انتخاباتی سال 2016 خرج کرده اند.
در صدر تمام این هزینه ها کاندیدای ریاست جمهوری و احزاب آنها اغلب کمیته جذب سرمایه اشتراکی تشکیل می دهند که خود به تولید سرمایه ای بزرگ تبدیل می شود.
براساس گزارش ها این کمیته هزینه میزبانی و پذیرایی فاخر از اهداکنندگان ثروتمند را برعهده دارد. هزینه برخی از این پذیرایی و شام ها گاهی به بیش از 10 میلیون دلار در هر شب می رسد.
چند قانون برای کمک های اقتصادی به کمپین ها وجود دارد. برای مثال تنها آمریکایی ها می توانند کمک اقتصادی کنند.
همچنین هر فرد کمک کننده تنها می تواند 2800 دلار را به صورت مستقیم به کاندیدای مورد نظر خود بدهد.
در سال 2010 امکان افزایش مبالغ کمکی برای گروه های مستقل از کمپانی ها و فعالان سیاسی اقتصادی ایجاد شد.
این گروه ها که به نام سوپر پک مشهورند اجازه همکاری مستقیم با کاندیداها را ندارند.
برخلاف بسکمک از کشورهای دیگر، در آمریکا هیچ محدودیت کلی برای هزینه در کارزارهای انتخاباتی وجود ندارد و به همین دلیل کارزارهای انتخاباتی آمریکا هر روزه گرانتر از قبل می شوند. هزینه انتخابات 2016 آمریکا تقریبا 2 برابر همین هزینه در سال 2000 بود.
رسیدن به قدرتمندترین شغل دنیا چندان ارزان نیست و در انتخابات سال جاری نیز استثنایی وجود ندارد.
منبع: عصر ایران