آذری جهرمی: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به 6.4 رسیده است

به گزارش وبلاگ گربه، تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت فضای کوهستانی در استان قزوین زیاد است و به دلیل جغرافیای خاص این استان مشکلاتی وجود دارد، تلاش می کنیم شاخص استان قزوین را تا خاتمه دولت افزایش دهیم و 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار قزوین به اینترنت متصل شوند.

آذری جهرمی: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به 6.4 رسیده است

به گزارش وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان قزوین که امروز 20 بهمن ماه در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار گشت، شرح داد: عدالت شاه کلید حرکت مردم و جنبش مردم در سال 57 بود، سال 57 آغاز انقلاب اسلامی برای طی جهت آینده بود و هم اکنون 42 سال از عمر انقلاب می گذرد.

وی اضافه کرد: انقلاب براساس عدالت طلبی مردم شکل گرفت، هر حرکتی که بخواهد پایدار باقی بماند باید همراه با عدالت باشد، در واقع خواست و اراده مردم و مستضعفین این بوده که عدالت اجتماعی در کشور برقرار شود و همه ما باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: عدالت ارتباطی یکی از زیرمجموعه های عدالت اجتماعی است، امروز دنیا در عصر ارتباطات واقع شده است و سخت است که دسترسی به فضای مجازی برای عده ای وجود نداشته باشد چرا که خدمات دولت الکترونیکی شده است امروزه اگر فردی بخواهد خدماتی را از دولت دریافت کند باید از بستر فضای مجازی استفاده کند، همه گیری کرونا باعث شد نیاز مردم به این فضا تشدید شود.

وی اظهار کرد: امروز 13 میلیون دانش آموز در سراسر کشور در فضای مجازی تحصیل می کنند همچنین بیش از یک میلیون معلم در این فضا تدریس می کنند، کلاس 140 هزار استاد دانشگاه و 4 میلیون دانشجو نیز در این فضا برقرار است چرا که آموزش تعطیل نشده است.

جهرمی بیان نمود: فضای مجازی از ضروریات زندگی عصر جدید است و خیلی از مردم بر محور کسب و کار دیجیتال قرار دارند و اقتصاد دیجیتال را فعال کردند، همه ما یا مشتری این فضا هستیم یا فردی از خانواده ما ارائه دهنده خدمات در این فضاست.

وی یادآور شد: ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می شود بنابراین ارتباطات دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده است و باید عدالت در این حوزه را رقم بزنیم، امروز به برکت نظام انقلاب اسلامی و نگاه راهبردی رهبر در تدوین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و تصمیمی که مجلس شورای اسلامی داشت، تا پایان سال اجرایی برنامه، 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه پهنای باند متصل می شوند، شیوع کرونا ضرورت این موضوع را بیشتر کرد.

وزیر ارتباطات بیان نمود: اگر این سیاستگذاری از جانب رهبر شکل نگرفته بود و دولت در اجرای برنامه جدی نبود امروز با فراگیری کرونا مسائل زیادی در جامعه داشتیم، این یک سیاست اصولی بود که پایه گذاری و به صورت اصولی در دولت تدبیر و امید پیگیری شد.

وی گفت: امروز 96 درصد از روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند در واقع 96 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور یک نوع اتصال اینترنتی دارند یا اینترنت خانگی یا یکی از اپراتورها آنجا خدمات ارائه می دهند یعنی 16 درصد از شاخص برنامه ششم توسعه جلوتر هستیم، 98 درصد جمعیت شهری و روستایی ما امروز به اینترنت دسترسی دارند و تنها 2 درصد از جمعیت و 4 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت دسترسی ندارند.

جهرمی بیان نمود: تراکم بعضی از مناطق به دلیل صعب العبور بودن و مسائلی که دارند طبیعتا بیشتر است مانند دهستان چوقور در بخش طارم سفلی که 16 روستا به اینترنت دسترسی ندارند چرا که زیرساخت فیبر نوری در بخش طارم سفلی وجود ندارد که بتوانند نسل چهارم تلفن همراه را آنجا دایر کنند این مسئله بین مناطق دارا و مناطق نابرخوردار شکاف ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: مطالبه شهروند در عصر جدید اینترنت است در واقع این ضرورتی است که من باید جوابگوی آن باشم، میانگین بهره مندی استان قزوین از این فضا پایین تر از کشور است این امر به دلیل بی توجهی به استان قزوین نیست چرا که فضای کوهستانی در این استان زیاد است و به دلیل جغرافیای خاص این استان مسائلی وجود دارد، تلاش می کنیم شاخص استان قزوین را تا پایان دولت افزایش دهیم و 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار قزوین به اینترنت متصل می شوند.

وی گفت: به همین منظور از ماه های قبل احداث 120 کیلومتر فیبر نوری در جهت طارم سفلی آغاز شده است، این منطقه جزو محرومترین مناطق است اما تا به امروز 100 کیلومتر اجرا شده و باقی مانده هم در آینده ای نزدیک به اتمام می رسد، مسائلی با راه و شهرسازی وجود دارد اما رسیدگی می کنیم.

این مسئول اضافه کرد: در این سفر 27 میلیارد و 500 میلیون تومان برای احداث 180 کیلومتر فیبر نوری جدید در جهت الموت اختصاص داده ایم، الموت جهت دومی است که باید توسعه ارتباطات روستایی در آن انجام شود و عملیات عمرانی آن به عنوان کار زیرسازی به زودی آغاز می شود.

وی گفت: 180 سایت جدید تلفن همراه باید در استان قزوین دایر شود که به پوشش صد در صد برسیم این میزان در تمام شهرستان های استان توزیع شده است، باید 180 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه قرار دهیم که این اعتبار نیز امروز به قزوین اختصاص داده شده است، فازبندی با توجه به شرایط محیطی استان اجرا شده و بخشی از این پروژه تا پایان اردیبهشت ماه و فاز دوم نیز تا پایان دولت به ثمر می رسند.

جهرمی یادآورشد: طبق گزارش های مردمی 67 نقطه در شهرستان های مختلف استان قزوین معین شد که تلفن ثابت مخابرات ایران محدودیت در واگذاری دارد، بنا شد تا پایان خرداد این موانع واگذاری تلفن خانگی را برطرف کنند، همچنین دستور برقراری ارتباط چشمه نور با مرکز داده صادر شده است و تا دوشنبه هفته آینده مرکز داده تحویل دانشگاه می شود تا شاهد بهره برداری پروژه بزرگ تحقیقاتی کشور از این مرکز داده باشیم.

وی اعلام کرد: توجه به زیرساخت های اساسی شبکه ملی اطلاعات در یک کلام یک سند معماری دارد و بخشی از وظایف برعهده وزارت ارتباطات است که به صورت کامل پیگیری می کنیم، بخشی از وظایف الزاما به وزارت ارتباطات ربطی ندارد، برای مثال ما اقدامات لازم برای پیام رسان داخلی را انجام دادیم اما با سرور و کابل و مرکز داده پیام رسان نمی شود بلکه زیرساختهای حقوقی و اجتماعی نیز باید توسط دستگاه های متولی پیگیری شود.

وزیر ارتباطات بیان نمود: اگر بخواهیم در اقتصاد دیجیتال رشد داشته باشیم و اشتغال مردم را فراهم کنیم نیاز به یک کار گروهی خوب با موضوع شورای عالی فضای مجازی داریم، وقتی 2.7 درصد سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به 6.4 رسیده یعنی اتفاقاتی در این زمینه رقم خورده است و از این پس هم با تمام قدرت ادامه خواهیم داد.

وی یادآور شد: درصدی از دانش آموزان استان قزوین از تحصیل مجازی باز ماندند که تلاش می کنیم مشکلشان برطرف کنیم، اولویت بندی در استان تصمیم گیری شود و خود استان تصمیم بگیرد که مهمترین مشکل کدام است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آذری جهرمی: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به 6.4 رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذری جهرمی: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به 6.4 رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید