پرونده پرحاشیه کنکور 99 در روزهای کرونایی بسته شد ، رهایی داوطلبان از بند اظهارنظرهای بی اساس مسئولان

به گزارش وبلاگ گربه، پرونده برگزاری کنکور سراسری 99 با تمام ماجرا های پرفراز و نشیب درحالی به سرانجام رسید که بیش از یک میلیون داوطلب همراه با خانواده هایشان نفسی راحت کشیدند.

پرونده پرحاشیه کنکور 99 در روزهای کرونایی بسته شد ، رهایی داوطلبان از بند اظهارنظرهای بی اساس مسئولان

گروه دانشگاه وبلاگ گربه، محیا معصومی- کنکور سراسری برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم به یک غول عظیم تبدیل شده است که پشت سر گذاشتن آن می تواند رویا ها و اهداف عظیم و کوچکی را با ورود به دانشگاه و جامعه ای وسیع تر تحقق بخشد، اما همین هیولای عظیم با شیوع کرونا روزگار داوطلبان را ترسناک تر از قبل کرد. ترس از ابتلا به کرونا با شرکت در رویداد عظیمی مثل کنکور مسئولان را هم ترسانده بود از همین رو داوطلبان روز های بی شماری را با اظهار نظرات گاه بی فایده و بی ثمر مسئولان برای تعویق یا عدم تعویق کنکور سراسری سپری کردند.

کنکور سال جاری از دکتری گرفته تا کارشناسی حواشی متعددی داشت، حاشیه هایی که روز به روز بر استرس داوطلبان اضافه می کرد و هربار با طرح مسئله ای جدید هیزم تازه در آتش اعتراض داوطلبان می انداخت. اما درنهایت کنکور 99 سال جاری با تمام فراز و نشیب هایش به خاتمه رسید، با این خاتمه نه تنها داوطلبان بلکه خانواده های آن ها هم نفسی راحت کشیدند.

هیچ بهانه ای از وزارت علومی ها برای تعویق مجدد کنکور پذیرفته نشد

شیوع کرونا در کشور باعث شد برای برگزاری کنکور 99 در 5 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی؛ ستاد ملی مبارزه به کرونا پروتکل های سختگیرانه ای را اعمال کند، از افزایش روز های برگزاری آزمون و حوزه های امتحانی گرفته تا رعایت فاصله 1.8 متری جایگاه داوطلبان از یکدیگر.

هرچند که در ابتدای امر وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور زیر بار رعایت این پروتکل ها نمی رفتند و اجرای آن ها را در بازه زمانی کوتاه مقدور نمی دانستند، اما ستاد کرونا این بهانه را برای تعویق کنکور سراسری نپذیرفت و ضمن الزام وزارت علوم و سازمان سنجشبه رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تاریخ برگزاری کنکوررا از 29 مرداد تا 1 شهریور تغییر نداد.

البته در این بین بودند مسئولانی که سنگ داوطلبان را به سینه می زدند و با خبر دادن از یکسری اختلافات بین اعضای هیئت دولت و اعضای ستاد کرونا قصد داشتند کنکور را لغو یا به تعویق بیندازند، اما با توجه به آنکه مسئولان بهداشت و درمان کشور بار ها نسبت به شیوع گسترده کرونا در شهریور و مهرماه همزمان با شیوع آنفولانزا هشدار داده بودند، بدون توجه به این اظهار نظرات دستور به اجرای هرچه سریعتر کنکور سراسری دادند.

کنکوری ها از بند آزمون سراسری سال جاری رها شدند

کنکور 99 با رقابت 101 هزار و 674 داوطلب در گروه آزمایشی هنر روز چهارشنبه 29 مردادماه استارت خورد و پس از آن با رقابت 137 هزار و 176 داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و رقابت 319 هزار و 622 داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی روز پنجشنبه 30 مردادماه، رقابت 527 هزار و 275 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی روز آدینه 31 مردادماه و درنهایت با رقابت 161 هزار و 702 داوطلب در گروه آزمایشی زبان های خارجی روز شنبه یکم شهریورماه، به خط خاتمه رسید.

از تعداد داوطلبان کرونایی آزمون سراسری سال جاری هم نباید چشم پوشی کرد، 59 داوطلب کرونایی در قرنظینه خانگی و یک داوطلب کرونایی بستری در بیمارستان هم جزو داوطلبان کنکور 99 بودند که حوزه امتحانی آن ها از دیگران جدا بود. به عنوان مثال در این 4 روز برگزاری کنکور 99 بیمارستان طالقانی میزبان داوطلبان مبتلا به کرونا ساکن تهران شد.

145 هزار داوطلب به کنکور 99 نیامدند

در کنکور سال جاری حدود 10 درصد داوطلبان ثبت نام شده (حدود 145 هزار نفر) کارت ورود به جلسه دریافت نکردند که این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، شاید ترس از ابتلا به کرونا، شاید بیماری، شاید ترجیح بر ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه ها یا هر شاید دیگری. البته ناگفته نماند که تعداد غایبان هنوز به صورت نهایی اعلام نشده است و این آمار پس از جمع آوری و شمارش پاسخنامه های آزمون از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می گردد.

علیرغم آنکه مسئولان کشور به پذیرش بدون کنکور داوطلبان در دانشگاه های کشور تمایل دارند و به صورت مداوم از مزایا و ظرفیت های بی شمار دانشگاه های دولتی و غیردولتی در این دوره ها صحبت می نمایند، اما استقبال داوطلبان از شرکت در کنکور برای رقابت در رشته های اسم و رسم دار همچنان ادامه دارد. گویا قرار نیست داوطلبان برای پذیرش در این دوره ها فریب مسئولان را بخورند، چون با جود آنکه وزیر علوم اعلام نموده است 20 درصد رشته های دوره های روزانه بدون کنکور پذیرش دارند، اما با نگاهی ساده به دفترچه رشته های بدون کنکور می توان دید که در این فهرست خبری از دانشگاه های دولتی مطرح و رشته های پرطرفدار نیست.

حاشیه هایی که دست از سر کنکوری ها بر نمی دارد

روز نخست برگزاری کنکور که داوطلبان، آزمون هنر را تجربه می کردند حواشی مختلفی از جمله لو رفتن سوالات کنکور مطرح شد و کانال ها و صفحات مجازی عکس ها و اخباری را دست به دست می کردند که نشان از افشای سوالات کنکور می داد، اما چند ساعتی بیش نگذشت که سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تائید امنیت برگزاری آزمون ها به این اخبار واکنش نشان داد و گفت که یک داوطلب مبتلا به کرونا در آزمون هنر با سوءاستفاده از احساسات مراقبان، موبایل خود را به جلسه کنکور برده و با غفلت مراقب هنگام پخش دفترچه سوالات اختصاصی آزمون، از برگه سوالات عمومی عکس گرفته و منتشر نموده است تا اینگونه شبهه در برگزاری آزمون را به دیگران القا کند.

این فرد در همان روز دستگیر و به مراجع قضایی برای اشد مجازات طبق درخواست سازمان سنجش تحویل داده شد، اما این فرد تنها فرد متخلف نبود و افراد یا شاید هم گروه هایی با ساختن صفحات جعلی از خبرگزاری های رسمی کشور نحوه برگزاری آزمون و امنیت سوالات را زیرسوال بردند که سازمان سنجش و مراجع قضایی نسبت به این رفتار آن ها واکنشی نشان ندادند.

برنامه ریزی برای زیر سوال بردن برگزاری کنکور

روز دوم و سوم برگزاری کنکور سراسری هم آنچنان بی حاشیه نبود و با وجود آنکه ابراهیم خدایی بعنوان رییس سازمان سنجش امنیت سوالات را تائید و اخبار لو رفتن آن ها را جعلی خوانده بود، اما مجددا لو رفتن سوالات کنکور بر سرزبان ها افتاد. چرخیدن اینگونه اخبار باعث شد تا تیم های برنامه ریز برای القای شبهه در نحوه برگزاری آزمون سراسری شناسایی و دستگیر شوند.

درواقع حفاظت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه های امنیتی انتظامی تیم هایی در استان های فارس و استان های غربی که مشخصا جهت ارسال عکس از حوزه های امتحانی و سوالات بعد از آغاز آزمون برنامه ریزی نموده بودند شناسایی و جهت اقدامات بعدی به مبادی ذیربط معرفی کردند.

به گفته خدایی با توجه به آنکه کلید اولیه سوالات کنکور 99 (داخل کشور) از ساعت 21 روز دوشنبه سوم شهریورماه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تمامی داوطلبان می توانند عکس های منتشر شده از سوالات لو رفته را با کلید سوالات سنجش مقایسه و نسبت به جعلی و کلاهبرداری بودن این اخبار مطلع شوند.

تخلف داوطلبان با غفلت مراقبان

این همه ماجرا نیست چرا که خود شخص رییس سازمان سنجش آموزش کشور در بازدید از یکی از حوزه های امتحانی آزمون سراسری گفت: هیچ سوالی قبل از کنکور در فضای مجازی منتشر نشد، اما بعضی داوطلبان به صورت موردی موبایل به جلسه کنکور بردند و بعد از خاتمه دروس عمومی بعضی از این سوالات منتشر شد. تخلف بعضی از داوطلبان، همراه داشتن موبایل و عکس دریافت از آن در جلسه به دلیل غفلت مراقبان هنگام توزیع سوالات آزمون اختصاصی بود.

همین تخلف به ظاهر ساده در روز های حساس کنکور برای داوطلبان از نحوه برگزاری کنکور ذهنیت منفی می سازد و این امر به خودی خود به این ماجرا دامن می زند که مراقبان غفلت نموده و داوطلبانی تقلب نموده اند هرچند که سازمان سنجش اقدام آن ها را نه برای تقلب بلکه برای القای شبهه در نحوه برگزاری مطرح کند.

برگزاری کنکور سراسری خالی از ضعف نبود

وزارت علوم که تمام کوتاهی هایش در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های آموزشی دانشگاهیان در روز های کرونازده بار ها برهمگان روشن شده است، اقداماتش این بار در برگزاری کنکور سراسری هم چنگی به دل نمی زند از جرات نداشتن برای اعلام یک تصمیم قاطع درباره معین زمان برگزاری کنکور گرفته تا زیربار نرفتن رعایت پروتکل های بهداشتی برای برگزاری آزمون در بازه زمانی کوتاه. در کنار وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور هم سعی کرد تمام نکات مثبت برگزاری کنکور را به نمایش گذارد تا شاید نکات منفی آن ها همچون عدم ساماندهی تجمع خانواده ها در مقابل حوزه های امتحانی، عدم انتخاب صحیح مراقبانی دقیق برای جلوگیری از تقلب و شیطنت های بعضی داوطلبان و ... دیده نگردد.

پیش بینی مسئولان برای اعلام نتایج آزمون

مطابق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین وزارت علوم قرار است که هفته نخست مهرماه نتایج اولیه کنکور 99 اعلام و پس از آن در بازه زمانی کوتاهی انتخاب رشته داوطلبان انجام گردد تا ضمن اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری در هفته خاتمهی مهرماه، دانشگاه های کشور بتوانند ثبت نام نودانشجویان را از ابتدای آبان ماه آغاز نمایند. حال باید دید کوشش شبانه روزی مسئولان سنجش و وزارت علوم برای جبران عقب افتادگی های داوطلبان کنکور چه ثمره ای خواهد داد و آیا پیش بینی آن ها برای طی این فرایند صحیح از آب درمی آید یا خیر؟

از آنجایی تمامی داوطلبان کنکور سراسری قبل از شرکت در آزمون ملزم به تکمیل فرم خوداظهاری در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودند این وزارتخانه قرار است در 10 روز آینده داوطلبان شرکت نماینده را مجددا غربالگری کند تا اگر احتمالا به کرونا مبتلا شده بودند، شناسایی و درمان شوند.

آنطور که سازمان سنجش از آمار نظرسنجی داوطلبان و رضایتمندی بیش از 90 درصدی آن ها از رعایت پروتکل های بهداشتی و فرایند برگزاری کنکور خبر می دهد امیدواریم غربالگری وزارت بهداشت هم طی روز های آینده آمار حداقلی ابتلا به کرونا را در بین داوطلبان کنکور 99 نشان دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرونده پرحاشیه کنکور 99 در روزهای کرونایی بسته شد ، رهایی داوطلبان از بند اظهارنظرهای بی اساس مسئولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده پرحاشیه کنکور 99 در روزهای کرونایی بسته شد ، رهایی داوطلبان از بند اظهارنظرهای بی اساس مسئولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید