پیشنهادات فوری برای خروج گردشگری از بحران

به گزارش وبلاگ گربه، ایسنا/ مدیرکل سابق آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهادات فوری برای خروج گردشگری از بحران را ارائه داد.

پیشنهادات فوری برای خروج گردشگری از بحران

قضیه چیست؟

اردشیر اروجی، مدیرکل سابق آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی پیرامون پیشنهادات فوری برای خروج جهانگردی از بحران گفت: اخیرا معاون جهانگردی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی مطلبی در تایید مسائل جهانگردی نوشته و واقعیت بحرانی این صنعت را پذیرفته است. برای او نوشتم پذیرفتن مسائل صنعت جهانگردی یعنی اینکه 50 درصد راه را آمده اید و بحران را قبول نموده اید. تا حالا قبول نداشتند و می گفتند شرایط این صنعت خوب است و جهانگردی درحال رشد است. اما اینکه در ملاقات با بعضی نمایندگان با تصریح معضلات، خواهان حل مشکل شدند، اشتباه است. هیچ شخصی جز مسئول مستقیم جهانگردی نمی تواند برای این بحران راه چاره پیدا کند. آنها باید پیشنهادهای خود را به نمایندگان مجلس بدهند و بخواهند موانع قانونی را حذف نمایند.

او ادامه داد: چندماه قبل پیش بینی کردم که یک میلیون و 600 هزار نفر در صنعت جهانگردی ایران بر اثر بحران کرونا بیکار خواهند شد. آن زمان کسی توجه نکرد. حالا جهانگردی با همین معضل روبرو شده است. سرمایه ها، نیروی انسانی متخصص و بومگردی ها که تازه پا گرفته بودند، همگی درحال از دست رفتن هستند. البته که برای حل مشکل همواره راه چارهی وجود دارد، هرچند که دیر شده است، ولی اگر حالا هم اقدام گردد، شاید بتوان از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری کرد.

این کارشناس جهانگردی با طرح پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از جهانگردی گفت: با توجه به مسائل جهانگردی، ورشکستگی این صنعت و بیکاری نیروهای متخصص باید به این نتیجه برسیم که صندوقی برای حمایت از گرشگری در دولت باید ایجاد گردد تا به وسیله آن چرخ جهانگردی به حرکت درآید.

مردم از شرایط موجود خسته شده اند، وقتی راستا درست ندارند چه کار نمایند، معلوم است که شمال می فرایند، بعد به آنها معترض می شویم که چرا رعایت نمی نمایند. راستا قانونی پیش پای آنها بگذاریم؛ اگر رعایت نکردند بعد مردم را زیر سوال ببریم. او اضافه نمود: زمانیکه مدیرکل دفتر برنامه ریزی سازمان وقت میراث فرهنگی و جهانگردی بودم، بحث صندوق حمایت از جهانگردی مطرح شد که بعدها به بانک جهانگردی تبدیل شد. در واقع ریشه بانکی که امروز به نام جهانگردی معروف است، همان صندوق حمایت از جهانگردی بود که در مراحل استصوابی تغییر کرد. طرحی هم با عنوان صندوق حمایت از میراث فرهنگی مطرح شده بود که به صندوق حفظ، احیا و بازسازی تبدیل شد.

اروجی اعلام کرد: کرونا که دائمی نیست، با از بین رفتن آن می توان بازپرداخت ها را انجام داد. دولت باید الان یاری کند تا جهانگردی را زنده نگه دارد. اگر این صندوق همان ابتدای طرح ایده تشکیل شده بود، می شد از یاریهای خارجی هم بهره برد.

این کارشناس برنامه ریزی جهانگردی ادامه داد: اگر صندوق حمایت از جهانگردی ایجاد گردد، قانون آن را آماده نمایند و مجلس نیز حمایت کند و دولت تنخواه بدهد و بخش خصوصی هم مقداری سرمایه بگذارد و مجوز فروش اوراق قرضه را هم بگیرند و به سرمایه این صندوق اضافه نمایند، به وسیله آن می توان به جهانگردی یاریهای اضطراری داشت.

اروجی راه چاره دوم برای نجات این صنعت را تبلیغ برند جهانگردی ایران در کرونا دانست و گفت: این ایده باید همزمان با طرح صندوق حمایت از جهانگردی اجرا گردد، هرچند که نظرم این است باید خیلی زودتر برای این کار اقدام می کردند. همه تاکید برند جهانگردی ایران باید بر رعایت پروتکل های بهداشتی باشد. باید هتل، تور، آژانس، اتوبوس، قطار، هواپیما و رستورانی که این پروتکلها را واقعا اجرا می نمایند، تبلیغ شوند. صدا و سیما الان باید این تبلیغات را انجام دهد. رعایت پروتکلها هم نمایشی نباشد. خیلی ها می گویند رعایت می کنیم، در حالیکه پروتکلها را به تمسخر گرفته اند.

او اضافه نمود: مگر نمی گفتیم جهانگردی برای تمدد اعصاب خوب است و سرانه درآمد آن پایین است و از سبد خانوار حذف شده و امری لازم است، چرا این حرفها را فراموش کردیم؟ حالا که باید تبلیغ کنیم مردم با برند کرونا، رعایت ضوابط و پروتکل ها و مطمئن سفر بفرایند، متوقف شده ایم. باید به مردم نشان دهیم در قطار و هواپیما یا هتل چطور این پروتکلها را رعایت می گردد. وقتی جهانگردی داخلی راه افتد، یقینا جهانگرد خارجی اطمینان پیدا می نماید و به ایران سفر می نماید. جهانگردی، اعتماد سازی است.

او تاکید نمود: سعی کنید در راه تبلیغ برند جهانگردی ایران، دروغ را کنار بگذاریم. یکبار برای همواره صادق باشیم و واقعا به آنچه تبلیغ خواهیم کرد، عمل کنیم. با این کارها برند جهانگردی ایران به تدریج شناخته می گردد.

اروجی گفت: تشکیل صندوق حمایت از جهانگردی و تبلیغ درست برند می تواند معضلات و اثرات بحران را کاهش دهد و حتی آنها را حل نماید. منتها به شرطی که همه این اقدامات صادقانه باشد، نه نمایشی. مثلا وقتی خبر می دهند پروتکل بهداشتی جهانگردی بین المللی یا سفرهای داخلی ابلاغ شده است، یعنی چه؟ نشان دهند چه چیزی ابلاغ شده و چه چیزی رعایت می گردد تا مردم از نزدیک آن را لمس نمایند.

منبع: همگردی

به "پیشنهادات فوری برای خروج گردشگری از بحران" امتیاز دهید

2 کاربر به "پیشنهادات فوری برای خروج گردشگری از بحران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادات فوری برای خروج گردشگری از بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید