پیش بینی ابتلای زنان به سرطان پستان

به گزارش وبلاگ گربه، تهران (پانا) - مطالعه یک تیم تحقیقاتی ایرانی که در نشریه Experimental and Molecular Pathology انتشارات الزویر، منتشر شده است، نقش دو ژن از ژن های دخیل در ایجاد سرطان پستان را تشریح کرد.

پیش بینی ابتلای زنان به سرطان پستان

به گزارش ایسنا، محمد طاهری با اشاره به اهمیت سرطان پستان به عنوان یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و دنیا، گفت: این سرطان شایع ترین سرطان در میان زنان است و در بین کل سرطان ها رتبه سوم را دارد. به دلیل افزایش شیوع این بیماری، یافتن عوامل مهم به وجود آمدن آن، اهمیت بسیاری دارد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عوامل ژنتیکی را یکی از عوامل مهم در سبب شناسی این بیماری مطرح نمود و اضافه کرد: باید توجه داشت که عوامل ژنتیکی و عوامل وراثتی با یکدیگر متفاوت هستند. عوامل وراثتی عواملی اند که از نسل قبل به نسل بعد منتقل می شوند ولی عوامل ژنتیکی آن هایی هستند که در به وجود آمدن آنها ژنها دخیل اند؛ ولی لزوما به این صورت نیست که از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا نمایند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل ژنتیکی که در بروز سرطان ها نقش دارد، آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول است. در افراد مبتلا به سرطان، جهت مرگ برنامه ریزی شده سلول دچار اختلال می گردد و به همین خاطر سلول هایی که رشد نامنظم دارند و یا دچار مشکل هستند، نمی توانند حذف شوند و به تکثیر خود ادامه داده و ایجاد تومور می نمایند.

این محقق که اخیرا به همراه یک تیم تحقیقاتی، مقاله ای در خصوص بعضی ژن های دخیل در سرطان پستان در نشریه Experimental and Molecular Pathology انتشارات الزویر منتشر نموده است، در خصوص این مقاله گفت: در این مطالعه میزان بیان دو ژن در بافت سرطانی و بافت غیر سرطانی بیماران مبتلا به سرطان پستان آنالیز شده است.

وی ادامه داد: 99 درصد ژنوم ما، هیچ پروتئینی را کد نمی نماید و در گذشته عنوان می شد که این بخش ها DNAهای اضافه هستند. ولی پس از این که امکان خواندن کل توالی ژن های انسان فراهم شد، معین شد که این 99 درصد در ایجاد عوامل تنظیمی نقش دارند و به آن ها بخش non coding (غیر کد نماینده) گفته شد. یعنی قسمتی که رونویسی می گردد ولی به پروتیئن تبدیل نمی گردد و می تواند میزان بیان ژن های کد نماینده (Coding) یک پروتئین را مشخص کند.

این پژوهشگر در خصوص مطالعه صورت گرفته، مطرح نمود: در این تحقیق ژن های GAS6 و GAS6-AS1 آنالیز شده است. این ژن ها در جهت آپوپتوز نقش مهمی دارند. ژن GAS6 یک ژن کد نماینده پروتئین است ولی ژن GAS6-AS1 نقش تنظیمی برای GAS6 دارد.

وی در خصوص نتایج این مطالعه گفت: یافته های این تحقیق هم راستا با اهداف ما بود و معین شد که در حقیقت در بافت های سرطانی ژن GAS6 افزایش بیان و ژن GAS6/AS کاهش بیان معناداری نشان می دهد.

طاهری ادامه داد: آنالیزهای بیشتر برای مشخص یک نشانگر زیستی یا بیومارکر نشان داد که ترکیب این دو ژن می تواند به عنوان یک بیومارکر تشخیصی در آینده استفاده گردد و با انجام مطالعات بیشتر می توان با آنالیز میزان بیان این ژن ها، سرطان پستان را تشخیص داد.

دانش آموخته دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی در خصوص کاربردهای بیشتر و آینده این مطالعه گفت: این پژوهش قسمتی از یک مطالعه گسترده شبکه ژنی است. در آینده کل مطالعات ژنتیکی صورت گرفته در خصوص ژن های دخیل در سرطان پستان به شبکه عصبی مصنوعی داده می گردد. این شبکه قابلیت یادگیری دارد و می تواند با یک درصد خطای معینی تشخیص دهد که چه افرادی مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند.

وی تشریح کرد: برای مثال یک فرد که مادر مبتلا به سرطان پستان داشته است، می خواهد بداند در آینده مبتلا به این سرطان می گردد یا نه؟ از آن فرد نمونه خون گرفته می گردد و بیان حدود 90 ژن دخیل را در سرطان پستان مورد سنجش قرار می گیرد. نتایج به دست آمده از آن به شبکه عصبی مصنوعی داده می گردد و این شبکه پیش بینی می نماید که فرد با احتمال 90 درصد مستعد سرطان پستان است و یا این احتمال پنج درصد است و جای نگرانی نیست.

هدف این مطالعه این است که در نهایت بتوانیم به شبکه ژنی دست پیدا کنیم و با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و هوش مصنوعی، احتمال ابتلا به سرطان پستان را آنالیز کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پیش بینی ابتلای زنان به سرطان پستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی ابتلای زنان به سرطان پستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید