اختصاص کارت میراث بان به مجموعه داران خصوصی

به گزارش وبلاگ گربه، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ملاقات با رئیس و تعدادی از اعضا انجمن مجموعه داران ایران گفت: در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمادگی خود را برای حمایت کامل از مجموعه داران اعلام می کنیم. موزه ها، کاخ موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی در تهران و استان ها برای معرفی آثار مجموعه داران می تواند در اختیار آن ها قرار گیرد.

اختصاص کارت میراث بان به مجموعه داران خصوصی

او در آن بازدید که 18 شهریور انجام شد بر اهمیت معرفی آثار و اشیای مجموعه داران تاکید نمود و گفت: این مجموعه های ارزشمند باید حفظ شوند، شاید این نگرانی وجود داشت باشد که بعد از فوت یک مجموعه دار، مجموعه آثار و اشیا او چه می گردد، به همین دلیل و به عنوان یک پیشنهاد مطرح می کنم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این آمادگی را دارد که اگر مجموعه داری، مجموعه آثار و اشیای خود را به این وزارتخانه اهدا کند به اسم آن فرد نگهداری گردد و به نمایش درآید.

منوچهر لطفی، رئیس انجمن مجموعه داران ایران نیز در این نشست بیان کرد: مجموعه داران افرادی هستند که از جایی حقوق و دستمزد دریافت نمی نمایند و بودجه و اعتباری برای مجموعه ای که دارند نمی گیرند. آثار، اشیا و اموالی که مجموعه داران بخش خصوصی در اختیار دارند بسیار ارزشمند است و امید داریم با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن حفظ و صیانت هرچه بهتر آن ها، این آثار به خوبی نیز معرفی شوند.

اکنون ناصرالدین حسن زاده، مجموعه دار اسناد و عکس های تاریخی (یکی از سه مجموعه دار نخست کشور که سال ها قبل همراه با منوچهر لطفی و احمد ایلیات کاشانی اقدام به ایجاد انجمن مجموعه داران می نمایند و آن قدر پیروز عمل می نمایند که اکنون اعضا این انجمن به سه هزار نفر رسیده) که در جلسه با علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی - حضور داشته، درباره آن جلسه توضیحاتی داد.

او با بیان این که در کنار مطرح شدن مسائل مجموعه داران آثار تاریخی، وزیر میراث فرهنگی نیز به بیان مسائل وزارتخانه میراث فرهنگی پرداخته است، می گوید: آقای وزیر تمایل خود به حمایت از مجموعه داران را در عین محدود بودن بودجه های وزارتخانه اعلام و تاکید نمود که شاید مکان هایی در اختیار مجموعه داران قرار دهند که بتوانند نمایشگاهی از آثار خود برگزار نمایند.

او با اشاره به فعالیت مجموعه داران آثار تاریخی که سال ها از محل درآمد خود اقدام به خرید آثار تاریخی با توجه به علاقه خود نموده و آن ها را جمع آوری نموده اند، اضافه می نماید: اکنون ما به عنوان مجموعه داران تمایل داریم تا آثار جمع آوری شده خود را در معرض نمایش قرار دهیم.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر معاون میراث فرهنگی نیز در صحبت هایی قول داد که چنین نمایشگاهی برگزار گردد و احتیاج است تا نخست رئیس انجمن مجموعه داران لیستی از مجموعه داران فعال در اختیارِ این معاونت قرار دهد.

حسن زاده درخواستِ مکانی تعیین برای ایجاد موزه خصوصی توسط مجموعه داران خصوصی را یکی دیگر از درخواست های این افراد اعلام می نماید و می افزاید: درخواست مکان برای موزه های خصوصی در این نشست مطرح شد که وزیر میراث فرهنگی بیان کرد امکان عملیاتی کردن آن وجود ندارد.

به گفته او، پیش از این انجمن مجموعه داران از شهرداری نیز چنین درخواستی را داشته است که با وجود قبول کردن این درخواست آن ها هنوز هیچ کاری در این زمینه انجام نداده اند.

وی به درخواست دیگر مجموعه داران خصوصی برای حمایت اقتصادی وزارتخانه میراث فرهنگی اشاره می نماید و ادامه می دهد: وزیر به محدودیت بودجه ای اشاره نمود، اما پیشنهاد داده شد که برای هر مجموعه دار کارت میراث بان صادر گردد تا دست کم برای مجموعه داران انگیزه روحی باشد که آن ها از طرف مقام کشور، میراث بان کشور انتخاب شده اند.

حسن زاده با این وجود، نخستین مشکل مجموعه داران کشور را نداشتن مکانی تعیین برای محافظت و قراردادن آن ها در مکانی که کمترین آسیب به آن ها وارد گردد می داند.

ایسنا نوشت، در نشست یادشده از تمبر علی اصغر مونسان به عنوان اولین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز رونمایی شده است.

منبع: گردشبان

به "اختصاص کارت میراث بان به مجموعه داران خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص کارت میراث بان به مجموعه داران خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید