خبرنگاران خرید حمایتی زعفران طرح پرداخت تسهیلات به زعفرانکاران را به حاشیه راند

به گزارش وبلاگ گربه، مشهد- خبرنگاران- نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: با شروع خرید حمایتی زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی، تسهیلات 10 هزار میلیارد ریالی که با پیگیری یک نماینده مجلس به خرید زعفران اختصاص یافته بود به دلیل فرایند طولانی بانکها در پرداخت آن به کار نمی آید.

خبرنگاران خرید حمایتی زعفران طرح پرداخت تسهیلات به زعفرانکاران را به حاشیه راند

غلامرضا میری روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ گربه اضافه نمود: حدود یک ماه قبل در نشستی که شورای ملی زعفران با یکی از کنندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی داشت، قول پرداخت 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سه بانک کشاورزی، توسعه صادرات و ملت به فعالان بخش زعفران داده شد.

وی ادامه داد: از آن روز تا به امروز به رغم اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مبنی بر آمادگی بانک کشاورزی برای پرداخت سهم خود از این تسهیلات، فعالان بخش زعفران به دلیل فرایند طولانی بانک هنوز نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: هنگامی که این تسهیلات که فرآیند دریافت آن طولانی و زمان بر است، به دست صادرکنندگان و فراوریکنندگان زعفران برسد زمان طلایی خرید زعفران خواهد گذشت و در عمل دریافت این وام به منزله نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

وی اضافه نمود: سازمان تعاون روستایی آمادگی خود را برای خرید تضمینی زعفران اعلام نموده و در صورتی که خرید تضمینی زعفران انجام گیرد دیگر تسهیلات 10 هزار میلیارد ریالی با نرخ سود 15 درصد به کار کسی نمی آید زیرا اکنون زمان برداشت زعفران است و کشاورزان هم اینک به این تسهیلات احتیاج دارند.

میری با اشاره به وجود گُلخرها در زمان برداشت زعفران و تاثیر آنان در قیمت زعفران در بازار ادامه داد: بعضی افراد به زمین کشاورزان مراجعه می کنند و با نرخ توافقی، گل زعفران را از کشاورزان خریداری می کنند و کشاورزان هم مجبور می شوند با هر نرخی زعفران خود را بفروشند.

وی گفت: در این میان حاکم مطلق بر بازار زعفران، کسانی هستند که گُل را از سر زمین از کشاورزان می خرند لذا گل زعفران به دست صادرکنندگان نمی رسد و دیگر نه صادرکننده، نه تاجر و نه صاحب واحدهای بسته بندی نقشی در قیمتهای زعفرانی که در بازار عرضه می گردد ندارند.

نایب رییس شورای ملی زعفران اضافه نمود: تا به امروز نیز کشاورزان هیچ زعفرانی به فعالان واقعی بخش زعفران اعم از صادرکنندگان و صاحبان واحدهای بسته بندی نفروخته اند و خرید زعفران فقط توسط کسانی که خارج از این بخش در سرِ زمین اقدام به خرید گل از کشاورزان می کنند انجام گرفته است.

سطح زیرکشت محصول زعفران در کشور 120 هزار هکتار است که 92 هزار هکتار آن در خراسان رضوی واقع شده است. 130 هزار خانوار بهره بردار در این زمینه فعالیت می کنند که 109 هزار خانوار از این تعداد دارنده کمتر از یک هکتار سطح زیرکشت زعفران هستند.

ایران بیش از 90 درصد زعفران دنیا را تامین می نماید که بیش از 80 درصد فراوری این محصول در خراسان رضوی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خرید حمایتی زعفران طرح پرداخت تسهیلات به زعفرانکاران را به حاشیه راند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خرید حمایتی زعفران طرح پرداخت تسهیلات به زعفرانکاران را به حاشیه راند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید