ساخت وسیله کمکی برای راه رفتن افراد دچار ضایعه نخاعی

به گزارش وبلاگ گربه، اُرتزهای رسیپیکال گیت (RGO) یا اُرتز با قابلیت راه برنده متقابل، نام وسیله یاریی دارای مفصل است که فرد دچار ضایعه نخاعی که بر روی ویلچر می نشیند می تواند بعد از طی سه دوره 21 روزه آن را بپوشد، عصا بزند و به یاری آن راه برود.

ساخت وسیله کمکی برای راه رفتن افراد دچار ضایعه نخاعی

رضا وهاب کاشانی، مدیر مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی در گفت وگو با وبلاگ گربه به معرفی یکی از محصولات شاخص این مرکز، که با حوزه تحقیقاتی خود او نیز مرتبط است، پرداخت و گفت: یکی از محصولاتی که کاربرد زیادی دارد، مفاصل اُرتز با قابلیت راه برنده متقابل یا Reciprocating gait orthosis است.

وی توضیح داد: افرادی که دچار ضایعه نخاعی شده اند و بر روی ویلچر می نشینند، باید طی فرآیند توانبخشی بتوانند از ویلچر پایین بیایند و راه بروند. این راه رفتن ممکن است در محیط درمانی، خانه یا بیرون باشد و در هر صورت افراد توان خواه نیازمند یک اُرتز خاص یا وسیله یاریی (brace) هستند.

مدیر مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی یادآور شد: اُرتزها دارای مفاصلی هستند که عکس هم عمل می نمایند و حرکت خم شدن یک مفصل، باعث صاف شدن مفصل دیگر شده و اُرتز با نوسان تنه فرد حرکت می نماید.

کاشانی گفت: بنابراین کسی که بر روی ویلچر به مرکز درمانی آمده باید بتواند بعد از سه دوره 21 روزه بریس را بپوشد، عصا بزند و ایستاده راه برود.

فراوری محصول و سودآوری 50 درصد واحدهای مرکز رشد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 شرکت فناور در مرکز رشد مستقر و از این تعداد سه شرکت دانش بنیان هستند، گفت: فعالیت این شرکت ها در حوزه تخصصی خود و در زمینه توانبخشی است؛ حتی شرکتی در مرکز مستقر شده که در زمینه توانبخشی کتاب تألیف و ترجمه می نماید.

مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه کرد: در کنار این شرکت ها، 6 هسته فناور فعالیت می نمایند. در این هسته ها افرادی که دارای ایده نو در حوزه توانبخشی هستند، می توانند تسهیلات بلاعوض یا وام دریافت نمایند. ما امیدوار هستیم که ایده این هسته ها به موفقیت انجامیده و منجر به این گردد که آن ها استقرار خود را در مرکز دریافت نمایند و بعد هم در قالب شرکت از مرکز خارج شده و فراوریات تخصصی خود را در حوزه توانبخشی به جامعه ارائه دهند.

کاشانی با بیان اینکه بالای 50 درصد از واحدهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به فراوری محصول و سودآوری رسیده اند، اظهار کرد: یکی از شرکت ها آمادگی صادرات محصول را پیدا نموده و سایر شرکت ها هم پشت خط صادرات هستند؛ اما باید استانداردهایی از قبیل ISO و FDA را بگیرند که بتوانند از خط صادرات بگذرند. به عبارتی در حال حاضر مانع اصلی آن ها برای صادرات، هزینه های ایجاد این استانداردها و نبود ابزار استاندارد در ایران است.

قادر به ارائه تسهیلات در زمینه دریافت استانداردهای بین المللی نیستیم

وی اعلام کرد: استانداردهای اداره تجهیزات پزشکی، استانداردهای داخلی محسوب می شوند؛ بدین معنی که چند دانشگاه داخلی محصول را آنالیز و تأیید می نمایند و بعد محصول پروانه و شماره استاندارد دریافت می نماید.

مدیر مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی ادامه داد: لازمه صادرات محصول به سایر کشورها این است که آن محصول از سوی کشور خارجی ارزیابی و بر روی آن کارهایی انجام گردد تا استانداردهای بین المللی را دریافت کند. این امور نیز مستلزم صرف هزینه های سنگین است. در حوزه توانبخشی هم دریافت استانداردهای بین المللی با محدودیت همراه بوده و تنها یکی از شرکت های قدیمی تر ما توانسته با صرف هزینه، این استانداردها را دریافت کند.

کاشانی در پاسخ به اینکه آیا راهکاری برای یاری به شرکت ها جهت صرف چنین هزینه هایی از سوی مرکز رشد دیده شده یا خیر، توضیح داد: ما قادر به ارائه تسهیلات در این حوزه نیستیم، اما وزارت بهداشت در فکر است که حمایت هایی در این راستا ترتیب دهد.

وی در خاتمه اضافه کرد: سنگینی هزینه های دریافت استانداردهای بین المللی، ارتباطی با تحریم ها ندارد و این هزینه ها همواره بالا بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ساخت وسیله کمکی برای راه رفتن افراد دچار ضایعه نخاعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت وسیله کمکی برای راه رفتن افراد دچار ضایعه نخاعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید