ظرفیت های اعتباری صندوق توسعه زمینه توسعه گردشگری گلستان را فراهم می نماید

به گزارش وبلاگ گربه، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با حضور در استان گلستان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ملاقات و گفت وگو کرد.

ظرفیت های اعتباری صندوق توسعه زمینه توسعه گردشگری گلستان را فراهم می نماید

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، روز پنجشنبه 29 خردادماه 99، قدرت الله عابدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این ملاقات گفت: ظرفیت های اعتباری صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور و استان می تواند، باعث توسعه و پیشرفت چشمگیر صنعت گردشگری گلستان باشد.

او اضافه نمود: ظرفیت های صندوق توسعه صنایع دستی و احیا وبهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی یک ظرفیت بسیار خوب است و استان گلستان در گذشته نتواسته از این ظرفیت به درستی استفاده کند.

عابدی گفت: انتظار داریم از محل اعتبارات تبصره 18 در سال 99، صندوق اعتبارات خوبی برای استان در نظر بگیرد.

او اضافه نمود: گردشگری، محرک مالی استان است و مدیریت ارشد استان نگاه ویژه ای به مقوله گردشگری دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان نمود: در سال 97 قانون گذار، ظرفیتی را برای استان ها برای اولین بار در قالب تبصره 18 تعریف کرد که گلستان یکی از استان هایی بود که توانست اعتبارات این حوزه را در بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت جذب کند. در سال 98 اعتبارات اختصاص یافته از محل تبصره 18 به صورت ملی به استان ها اختصاص یافت که در مقایسه با سال 97، شاهد خروجی خوبی برای استان ها نبودیم.

او اضافه نمود: در استان گلستان ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری وجود دارد. قطعاً اداره کل استان یکی از حوزه های اصلی در کنار کشاورزی است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تمام حمایت های خود را در حوزه زیرساخت ها و در صورت امکان یاری های فنی و اعتباری، به این حوزه اختصاص خواهد داد.

عابدی اظهار امیدواری کرد: با حضور مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در استان در حوزه سرمایه گذاری شاهد اتفاقات خوب باشیم.

او گفت: استان گلستان دارای ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه صنایع دستی از جمله فرش ترکمن، ابریشم بافی و نوغانداری است. صنایعدستی می تواند در توسعه مالی استان نقش داشته باشد.

اولویت واگذاری بناهای واجد ارزش تاریخی به سرمایه گذاران توانمند بومی

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور نیز گفت: اعتقاد صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی بر این است که بافت های تاریخی احیا نمی شوند جز با حفظ و احیای کاربری هر بخش از بافت تاریخی. صرفاً با تبدیل بناهای واقع در بافت به تأسیسات گردشگری دیگر بافت تاریخی نخواهیم داشت.

او اضافه نمود: مهم ترین موضوع که صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در واگذاری بناهای تاریخی رعایت می نماید واگذاری بنا به سرمایه گذار بومی آن منطقه است.

میرزایی توضیح داد: بازدیدهای استانی را با هدف آنالیز بناها و احصای مسائل استانی و دریافت نظرات مدیران استانی شروع کردیم تا سیاست های اتخاذ شده در صندوق بر اساس سیاست های محلی و استانی باشد.

او گفت: توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت، مأموریت جدیدی است که از سال 1396 به صندوق محول شده است و به استناد ماده هشت قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تغییر یافت.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی اضافه نمود: در راستای مأموریت جدید محول شده به صندوق چهار هدف و تکلیف بازسازی، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و تعیین و اعطای مجوز کاربری مناسب و واگذاری آن به بخش غیر دولتی، حمایت، توسعه و ترویج برای این صندوق تکلیف شده است.

او بیان نمود: پیشنهاد می کنم استان تفاهم نامه ای در قالب قانون حمایت از هنرمندان با صندوق کارآفرینی امید منعقد کند.

میرزایی گفت: استان گلستان پیروز شده تا در حوزه اختصاص یاری های فنی و اعتباری به پروژه های میراث فرهنگی قدم های خوبی در راستای حفظ و احیا بناهای واجد ارزش بردارد.در بحث واگذاری بناهای تاریخی و واجد ارزش استان و در فرایند بازسازی و احیای این آثار قرار نیست تعرضی به منابع طبیعی وارد گردد بلکه این اقدام فرصتی برای معرفی منابع طبیعی و عدم مداخله جدید در منطقه است.

او بیان نمود: مدیریت اداره کل استان گلستان جز معدود مدیران کل در سطح کشور است که اعلام آمادگی نموده بناهای تحت تملک خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در این نشست بیان نمود: سه بنا خانه تاریخی فاطمی و میرشهیدی گرگان و کاخ خوش ییلاق در اولویت واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی نهاده شد و در سفر مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به استان مقرر شد با تعامل صندوق این واگذاری تسهیل گردد.

او اضافه نمود: با حضور مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در گلستان از بناهای واجد ارزش تاریخی استان بازدید و ظرفیت های این آثار مورد ارزیابی نهاده شد و امیدواریم با تعامل این صندوق، شرایط واگذاری این بناها تسهیل گردد و م این بناها به سرمایه گذاران معرفی گردد.

تجری گفت: تخصیص یاری های فنی و اعتباری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به بناهای تاریخی استان که از نقاط قوت استان بوده است، موجب شد تا بناهای واجد ارزش تاریخی استان مورد بازسازی و احیا قرارگیرد و تعامل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در واگذاری این اعتبارات باعث شد تا بازسازی و احیا با سرعت بیشتری اجرا و از تخریب این آثار جلوگیری گردد.

او اضافه نمود: احیای بناهای بافت تاریخی گرگان با همکاری اداره کل، مدیریت شهری گرگان و راه و شهرسازی و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی موجب شد تا با ایجاد فضایی رقابتی انگیزه ای برای سرمایه گذاران برای ورود به این بافت ارزشمند ملی شکل گیرد.

منبع: میراث آریا

به "ظرفیت های اعتباری صندوق توسعه زمینه توسعه گردشگری گلستان را فراهم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های اعتباری صندوق توسعه زمینه توسعه گردشگری گلستان را فراهم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید