یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی برای سال جاری مصوب شده است

به گزارش وبلاگ گربه، تهران (پانا) - رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب یک هزار میلیارد تومان برای مشوق های صادراتی در بودجه سال 1400 اطلاع داد و خاطرنشان کرد که سال گذشته 35 میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شده است که مقصد 60 درصد آن کشورهای همسایه بود.

یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی برای سال جاری مصوب شده است

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمید زادبوم در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، نمایندگان مجلس و تشکل های بخش خصوصی اضافه نمود: سازمان توسعه تجارت ایران در راستای تحقق شعار سال و هماهنگ با دیگر معاونت های وزارتخانه برنامه پیشنهادی خود را ارائه داده است که در این برنامه از نظرات دست اندرکاران دولتی، خصوصی و تشکل ها استفاده شده است.

وی با بیان اینکه 48 درصد از مشوق های صادراتی سال گذشته به عنوان یاری سود تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد به صادرکنندگان اعطا شده است، اضافه نمود: در بودجه سال 1400 نیز حدود یک هزار میلیارد تومان برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات ایران رویکرد زمانی پنج ساله، اعلام کرد: تفاهم نامه با آی تی سی(ITC) در سال 1395 برای تدوین استراتژی به امضا رسید و در سال 1397 تامین مالی لازم به وسیله اتحادیه اروپا انجام شد و تدوین استراتژی ملی صادرات از سال 1398 شروع شد.

زادبوم توضیح داد: در این استراتژی از نظرات کارشناسان بین المللی، بخش خصوصی و تشکل ها استفاده شده است و بر توسعه زنجیره ارزش به عنوان نقشی مهم تاکید شده است.

وی با اشاره به پیش بینی و تدوین 359 اقدام در این استراتژی گفت: 6 گروه کالایی به صورت منتخب و پایلوت شامل دو گروه از کشاورزی، دو گروه از خدمات و دو گروه از صنعت برای اجرا انتخاب شدند و 359 اقدام ظرف پنج سال برای توسعه صادرات این گروه ها پیش بینی شده است.

سهم 60 درصدی صادرات به 15 کشور همسایه از کل صادرات ایران

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه صادرات به 15 کشور همسایه، تاکید نمود: از 35 میلیارد دلار صادرات کشور در سال 1399 حدود 20 میلیارد و 200 میلیون دلار مربوط به 15 کشور همسایه بود و 60 درصد صادرات کشور را شامل شده است.

زادبوم توضیح داد: کشورهای هند و چین از جمله مهمترین کشورهای هدف صادراتی ما بوده است.

وی همچنین با اعلام این که کل پتانسیل صادراتی ایران حدود 100 میلیارد دلار به 15 کشور همسایه است، گفت: بیشترین پتانسیل در کشور پاکستان با بیش از 16 میلیارد دلار است.

معاون وزیر صنعت گفت: 26.4 میلیارد دلار ظرفیت برای صادرات به چین و 28 میلیارد دلار نیز امکان و ظرفیت برای صادرات به هند داریم.

زادبوم یکی از راه های توسعه صادرات را امضای موافقتنامه های تجاری دو و چندجانبه دانست و اعلام کرد: از آبان 1398 تا آبان 1399 در اقلام موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا 82 درصد رشد صادرات داشتیم، رشد 30 درصدی صادرات ایران به اوراسیا و رشد هشت درصدی تجارت کل دو طرف نیز از دستاوردهای این موافقتنامه بوده است.

ضرورت فراوری جهت دار برای افزایش ارزش هر تن کالای صادراتی

زادبوم با اشاره به اهداف صادراتی به تفکیک گروه های کالایی گفت: برای سال 1400 رشد 10 درصدی به صورت واقع بینانه، رشد 15 درصدی بر اساس دستورات ریاست جمهوری و رشد 21.7 درصدی بر اساس برنامه ششم توسعه، هدف گذاری شده است که باید به سمت کالاهای دارای ارزش اضافه نموده بیشتر برویم و در این راستا باید فراوری جهت دار گردد تا ارزش هر تن کالای صادراتی افزایش یابد.

به گفته وی، حمایت های دولت باید هدفمند،مشروط، مدت دار و در طول زمان کاهنده باشد.

برطرف مسائل تعهدات ارزی صادرکنندگان با ابلاغیه های جدید صادراتی

زادبوم، شیوع ویروس کرونا، بالا بودن هزینه های حضور در بازارهای هدف، بالا بودن هزینه های لجستیک، قوانین دست و پاگیر، محدودیت های تامین مالی و مسائل ایفای تعهدات را از چالش های توسعه صادرات دانست و گفت: به همت وزیر صنعت، هماهنگی و همکاری تشکل ها و ستاد مالی دولت مسائل ایفای تعهدات ارزی با ابلاغیه های صادراتی مرتفع شده است.

آنالیز 1200 پرونده و صدور بیش از 100 مصوبه در کمیته اقدام ارزی

معاون وزیر صنعت توضیح داد: هر هفته چهارشنبه ها در سازمان توسعه تجارت ایران کمیته اقدام ارزی با حضور دستگاه های مرتبط تشکیل می گردد که تا به امروز یک هزار و 200 پرونده مورد آنالیز نهاده شد و بیش از 100 مصوبه صادر شد.

وی همچنین تعدیل 10 درصدی ارزش صادرات سال های 98 تا 99 و 1400 از تعهدات ارزی تمام صادرکنندگان را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: صادرکنندگان فراوریی بیش از 92 درصد ایفای تعهد نموده اند که بیشترین رقم ایفای تعهد را دارند.

بر اساس اعلام گمرک در 12 ماهه سال 99 در مجموع 145 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 73 میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات 112 میلیون تن به ارزش 34 میلیارد و 256 میلیون دلار و سهم واردات 34 میلیون و 400 هزار تن به ارزش 38 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی برای سال جاری مصوب شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی برای سال جاری مصوب شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید