یک موتور جت مافوق صوت جدید ساخته شد

به گزارش وبلاگ گربه، گروهی از محققان یک محفظه واکنش مافوق صوت برای موتورهای جت ساخته اند که راهی برای پرواز مافوق صوت را با سرعت تا 17 ماخ فراهم می نماید.

یک موتور جت مافوق صوت جدید ساخته شد

ما انسان ها توانایی فوق العاده ای برای ادامه رشد، نوآوری و مهندسی های عظیم تر، بهتر و سریع تر داریم. ما از سال 1903 به لطف برادران رایت پیروز به پرواز در آسمان شدیم و از سال 1957 که اتحاد جماهیر شوروی ماهواره اسپوتنیک(Sputnik) را به فضا پرتاب کرد، به فضا رسیدیم.

اکنون انسان به دنبال دستیابی به وسایل نقلیه سریع تر با مصرف انرژی و سوخت کمتر است. فرض کنید یک سفر هوایی به جای شش ساعت، 30 دقیقه طول بکشد. حالا این فرض به لطف گروهی از مهندسان دانشگاه فلوریدای مرکزی به زودی در حال تبدیل به واقعیت است.

این تیم راهی برای ایجاد ثبات در احتراق پیشرانه های مافوق صوت با ایجاد یک محفظه واکنش مافوق صوت برای پیشرانه های جت کشف نموده است.

محققان در مطالعه خود که در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است، امکان ایجاد یک روش بالقوه برای توسعه و یکپارچه سازی این فناوری را توضیح داده اند که ساخت پیشرانه های مافوق صوت و سیستم های پیشرفته را امکان پذیر می نماید.

این محققان تنها کسانی نیستند که روی این فناوری کار می نمایند. به عنوان مثال در اواخر سال 2020 چین در حال آزمایش یک موتور جت مافوق صوت یا هایپرسونیک بود که قادر است تا 16 برابر سرعت صوت در یک تونل باد در پکن حرکت کند. اگر استفاده از این موتور جت جدید به نام سودرام جت(sodramjet) عملی گردد، فقط در مدت دو ساعت می گردد به هر جای دلخواه از کره زمین سفر کرد.

سایر شرکت ها و آژانس های دولتی نه تنها برای سفرهای تجاری سریع السیر در سراسر دنیا، بلکه برای بهبود نحوه پرتاب فضاپیماها به فضا در حال متمرکز کردن انرژی خود بر روی پروازهای مافوق صوت در آینده هستند.

اکنون این سیستم جدید اجازه می دهد تا سفرهای هوایی به سرعت شش تا 17 ماخ برسد. این فناوری کارایی موتور پیشرانه جت را بسیار بهتر می نماید، زیرا در حالی که سوخت کمتری مصرف می گردد، انرژی بیشتری فراوری می گردد و در عین حال آلایندگی و هزینه کمتری در بر دارد.

لازم به ذکر است که این فناوری نه تنها برای جت های موجود در زمین مفید خواهد بود، بلکه برای موشک ها در ماموریت های فضایی نیز کارایی خواهد داشت.

مطالعه روی سیستم های پیشرانه انفجاری چیز جدیدی نیست. با این حال، آنچه در خصوص این تحقیق جدید متفاوت است این است که تیم محققان توانسته است طول موج انفجار را به مدت سه ثانیه حفظ کند که بسیار بیشتر و قدرتمندتر از چند میکرو یا میلی ثانیه کنونی است.

بنابراین محققان به لطف محفظه واکنش جدید مافوق صوت که این تیم توسعه داده است و یک واکنش با آنتالپی بالا یا فوق واکنش دارد، توانستند طول موج انفجار را طولانی نمایند.

کریم احمد استادیار گروه مهندسی مکانیک و هوا فضا در دانشگاه فلوریدای مرکزی گفت: این اولین باری است که یک انفجار این چنینی به صورت آزمایشی تثبیت می گردد. ما خاتمه قادر به انتقال این فناوری در فضا خواهیم بود.

این تیم اکنون میخواهد جزئیات دقیق تری را در خصوص پدیده های دخیل در این فناوری مطالعه و درک کند و برنامه نهایی نیز این است که پیشرانه های مافوق صوت مبتنی بر انفجار در دهه های بعدی به سفرهای زمینی و فضایی اضافه گردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "یک موتور جت مافوق صوت جدید ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک موتور جت مافوق صوت جدید ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید